تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 شهریور 1397
روشی جدید که سلول های بنیادی را به صورت سریع تر و موثرتر به سلول های مغزی تبدیل می کند

  روشی جدید که سلول های بنیادی را به صورت سریع تر و موثرتر به سلول های مغزی تبدیل می کند

محققین دانشگاه لوند سوئد روش سریع تری را برای تولید آستروسیت های دارای عملکرد از سلول های بنیادی جنینی ایجاد کرده اند. آستروسیت ها نقش مهمی را در بیماری های مخرب عصبی بازی می کنند و این روش جدید می تواند زمان لازم برای تولید آستروسیت ها را از چند ماه به دو هفته تقلیل دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، علی رغم این که وجود آستروسیت ها به عنوان سلول های گلیالی ستاره ای شکل سال هاست مشخص شده است اما اهمیت این سلول ها بیشتر در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. پیش از این تصور می شد که این سلول ها تنها عملکرد پشتیبانی دارند اما اینک مشخص شده است که آستروسیت ها در سلامت مغز و یا بروز بیماری هایی مانند زوال عقل و ALS نیز نقش دارند.

یکی از چالش های بزرگی که در مطالعه آستروسیت ها وجود دارد این است که بدست آوردن آن ها به منظور مطالعه مشکل است. روش های مختلفی برای رشد این آستروسیت ها در شرایط آزمایشگاهی پیشنهاد شده است اما همه آن ها مشکل و گران قیمت هستند هم چنین روش هایی پیشنهاد شده است که آستروسیت ها را از سلول های بنیادی جنینی ظرف چندین ماه تولید می کنند. اما اخیرا محققین دانشگاه لوند سوئد روشی را ارائه کرده اند که ظرف مدت دو هفته منجر به تولید مقادیر زیادی از آستروسیت های انسانی دارای عملکرد می شود. در این روش، آلنیوس و همکارانش از ویروس ها برای فعال کردن ژن های خاصی در سلول های بنیادی جنینی استفاده کرده اند که طی تکوین طبیعی در تشکیل آستروسیت ها دخالت دارند. این رویکرد موجب می شود که آستروسیت ها به صورت بسیار سریع تری تولید شوند. ارزیابی ها نشان داده است که آستروسیت های تولید شده از این سلول های بنیادی جنینی از نظر ظاهر، پروفایل ژنتیکی و عملکرد بسیار شبیه آستروسیت های طبیعی مغزی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه