تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 شهریور 1397
برای اولین بار در چهل سال گذشته، درمان لوکمیای حاد به واقعیت نزدیک شده است

  برای اولین بار در چهل سال گذشته، درمان لوکمیای حاد به واقعیت نزدیک شده است

لوکمیای میلوئید حاد یکی از شایع ترین سرطان های تهاجمی است. در حالی که سایر سرطان ها از مزایای درمان های جدید بهره مند شده اند، اما طی چهل سال گذشته خبر امیدوار کننده ای برای اغلب بیماران لوکمیایی وجود نداشته است تا این که اخیرا مطالعه ای جدید در دانشگاه Hebrew نوید بخش درمان جدید برای لوکمیا بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین دانشگاه Hebrew داروی زیستی جدیدی را تولید کرده اند که نرخ موفقیت 50 درصد در درمان موش های آزمایشگاهی مبتلا به لوکمیای حاد را به ثبت رسانده است. لوکمیا منجر به تولید انواع پروتئین هایی می شود که در مجموع موجب رشد سریع سلول های لوکمیایی و ممانعت از مرگ آن ها در برابر شیمی درمانی می شود.

تا به امروز، اغلب داروهای سرطانی زیستی که برای هدف قرار دادن لوکمیا استفاده شده اند تنها پروتئین های منفرد سلول لوکمیایی را هدف قرار داده اند. با این حال، طی درمان هدفمند، سلول های لوکمیایی خیلی سریع سایر پروتئین هایشان را برای بلوک کردن اثر دارو فعال می کنند. نتیجه این است که سلول های لوکمیایی مقاوم به دارو خیلی سریع رشد می کنند و بیماری مجددا عود می کند.

با این حال، داروی جدیدی بوسیله بن نریاح و همکارانش در Hebrew تولید شده است که شبیه یک بمب خوشه ای عمل می کند. این دارو چندین پروتئین لوکمیایی را مورد حمله قرار می دهد و مانع از این می شود که سلول های لوکمیایی سایر پروتئین هایشان را برای فرار از مرگ به کار گیرند. علاوه براین، این داروی مولکولی ساده کار سه یا چهار داروی مجزا را با هم انجام می دهد و مانع از این می شود که بیماران سرطانی نیاز به چندین مورد درمان داشته باشند یا چندین بار مورد درمان قرار گیرند و همین امر عوارض جانبی درمان ها را کاهش می دهد. نکته امیدوار کننده دیگر در مورد این دارو، توانایی ریشه کن کردن سلول های بنیادی لوکمیایی است که آن ها را دلیل اصلی مقاومت درمانی و هم چنین عود مجدد سرطان می دانند. در حال حاضر، FDA مجوز لازم برای انجام فاز یک مطالعه بالینی با استفاده از این دارو را صادر کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه