تاریخ انتشار: شنبه 18 خرداد 1392
گامی به سوی تولید کبد مصنوعی

  گامی به سوی تولید کبد مصنوعی

محققان ترکیباتی را شناسایی کرده اند که به سلول ها ی کبدی کمک می کنند در خارج از بدن رشد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، به گفته پژوهشگران کبد می  تواند در صورتی که قسمتی از آن از بین برود،خود را بازسازی کند. از طرفی سلول های  بالغ کبدی که هپاتوسیت نام دارند،علی رغم توانایی مذکور زمانی که از بدن خارج می شوند به سرعت عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند.دانشمندان  در تلاش برا ی استفاده از این توانایی در تولید بافت کبد مصنوی برا ی پیوند می باشند.

 

محققان دانشگاه MIT د راین زمینه به موفقیت های دست یافته اند .آن ها  تعدادی ترکیب شیمیایی را شناسایی نموده اند که می توانند به سلول های کبدی کمک کنند تا بتوانند عملکرد طبیعی خود را  طی کشت در آزمایشگاه حفظ کنند و با تکثیر خود بافت جدیدی را بوجود آورند. سلول های رشد کرده با این روش  می توانند به محققان برای تکمیل مهندسی بافت کبد جهت درمان بسیاری از 500 میلیون بیماری که از بیماری های مزمن کبدی نظیر هپاتیت رنج می برند، کمک کند. سلول های کبدی حدود 500 عملکرد دارند که به طور کلی در چهار گروه طبقه بندی می شوند: سم زدایی داروها، متابولیسم انرژی، سنتز پروتئین و تولید صفرا.

 

این محققان قبلا توانسته بودند با ادغام سلول های کبدی جدا شده از بدن با سلول های فیبروبلاست موش ،عملکرد طبیعی آن ها را به طور موقت حفظ نمایند. در این مطالعه 83 آنزیم کبدی که برا ی حفظ سلول ها مهمند به دقت بررسی شده اند و پژوشگران12 ترکیب را که به سلول جهت حفظ عملکرد ، تقسیم و یا هر دو کمک می نماید ، شناسایی کرده اند. از میان این ترکیب ها دو ترکیب زمانی که از دهندگان جوان به دست می آیند بهتر عمل می کنند. این ترکیبات بر روی سلول های کبدی ایجاد شده از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) آزمایش شده اند. تا قبل از این در مطالعات ،سلول های کبدی که این گونه به دست می آمدند به طور کامل به مرحله بلوغ نمی رسیدند ولی با استفاده از این دو ترکیب سلول ها کاملا بالغ می شوند.

در مطالعات بعدی محققان MIT درصدد قرار دادن سلول های کبدی مذکور بر روی یک داربست پلی مری و پیوند آن ها به موش می باشند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این سلول ها می تواندد جایگزین بافت کبد شوند یا نه ؟ بررسی توان این ترکیبات به عنوان دارو برا ی بازسازی مجدد کبد بیماران نیز مورد نظر این گروه می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه