تاریخ انتشار: شنبه 18 خرداد 1392
موفقیت داروی جدید سرطان ریه

  موفقیت داروی جدید سرطان ریه

مطالعه جدیدی نشان می دهد که بیماران مبتلا به سرطان ریه که داروی طراحی شده برای هدف قرار دادن برخی ژن ها را دریافت کرده اند نسبت به کسانی که شیمی درمانی های مرسوم را تجربه کرده اند، دچار اثرات جانبی ناخواسته کم تری می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia ،محققان می گویند بیمارانی که ژن ALK غیر طبیعی دارند با مصرف داروی crizotinib چهار ماه بیشتر از سایر بیماران زنده می مانند . مطالعه مذکور نقش هدف قرار دادن بافت سرطانی ریه برا ی باز آرایی ALK را نشان می دهد. این ژن دومین ژنی است که دانشمندان توانسته اند برای درمان سرطان ریه آن را مورد هدف قرار دهند. فقط 5 درصد بیماران با رایج ترین شکل سرطان ریه ژن جهش یافته ALK را دارند اما داروی crizotinib می تواند سالانه به 5000 نفر از این بیماران کمک کند.

طبق نتایج این مطالعه نرخ پاسخ 65 درصدی، بیش از سه برابر نسبت به شیمی درمانی است. نرخ بقای بیماران در هر دو روش مشابه است زیرا درمان بیماران شیمی درمانی شده که تومورهای پیشرفته دارند به crizotinib شیف پیدا کرده است. در این مطالعه اثر دارو روی بیمارانی که یک دوره شیمی درمانی دریافت کرده اند، آزمایش شده است. بخش دیگری از مطالعه بررسی این دارو به عنوان اولین گام درمانی برای بیمارانی که سرطان در آن ها به تازگی تشخیص داده شده است می باشد. در بیمارانی که به این دارو مقاومت نشان داده اند جهش در ژن ROS1 شناسایی شده است. در این موارد بیماران ابتدا در کم تر از یک هفته پاسخ مثبت به این دارو نشان داده اند اما علائم سه ماه بعد دوباره مشاهده شده است و تومور نیز مجددا رشد کرده که منجر به مرگ فرد شده است.

محققان عقیده دارند جهش در ژن ROS1 در اتصال دارو تداخل ایجاد کرده از مهار رشد تومور توسط دارو جلوگیری می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه