تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 شهریور 1397
استفاده از کاهش اکسیژن می تواند سرطان ها را بدون آسیب رساندن به بافت های سالم ریشه کن کند

  استفاده از کاهش اکسیژن می تواند سرطان ها را بدون آسیب رساندن به بافت های سالم ریشه کن کند

محققین دانشگاه بریستول توانسته اند راهی برای هدف قرار دادن سرطان، بدون آسیب رساندن به بافت های سالم بیابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین راهی را برای استفاده از هیپوکسی برای مقابله با سرطان یافته اند. هیپوکسی یا کاهش سطح اکسیژن شرایطی است که طی تکوین بسیاری از سرطان های شایع اتفاق می افند و منجر به پیشرفت و پراکنش سرطان می شود. به همین دلیل محققین همواره بدنبال یافتن راهی برای هدف قرار دادن این فرایند بوده اند.

هیپوکسی معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که رشد تومورها سریع تر از تامین منبع خونی شان اتفاق می افتد و همین امر موجب محرومیت سلول های توموری از اکسیژن می شود. به همین دلیل سلول های سرطانی به منظور وفق یافتن با شرایط هیپوکسی ویژگی هایی پیدا می کنند که منجر به تهاجمی تر شدن و متاستاز هر چه بیشتر آن ها می شود.

محققین با استفاده از سلول های سرطانی کشت شده در شرایط آزمایشگاهی و استفاده از پروتئومیکس به ارزیابی پروتئین هایی پرداخته اند که در شرایط هیپوکسی بوسیله سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند. بر اساس این آزمایش ها، محققین مکانیسم پیام رسانی جدیدی را شناسایی کرده اند که می تواند به منظور کشتن سلول های سرطانی هدف قرار گیرد و به سلول های طبیعی پیرامون نیز آسیبی نرسد.

دکتر الکساندر گرینهوگ و همکارانش در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا با استفاده از تکنیک های ژنتیکی نشان داده اند که هدف قرار دادن گیرنده ای خاص به نام GPRC5A در زمان هیپوکسی می تواند منجر به مرگ سلول سرطانی شود. این گیرنده یک مارکر خاص برای سلول های سرطانی تهاجمی نیز محسوب می شود و محققین براین باورند که هدف قرار دادن آن می تواند در شرایط هیپوکسی، راهکاری ایده آل برای مقابله با سرطان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه