تاریخ انتشار: یکشنبه 19 خرداد 1392
بافت چربی منبع نوع جدیدی ازسلول های بنیادی

  بافت چربی منبع نوع جدیدی ازسلول های بنیادی

دانشمندان موفق به جدا سازی جمعیت جدیدی از سلول ها ی بنیادی پرتوان از چربی های حاصل از لیپوساکشن شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از phys ،محققان اخیرا توانسته اند جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی مقاوم به استرس را از بافت چربی جدا کنند. این سلول ها قادرند به هر نوع سلول موجود در بدن انسان تمایز یابند بدون این که از نظر ژنتیکی تغییر یابند. این سلول های جدا شده از بافت چربی که Muse-AT نام دارند به طور اتفاقی  زمانی که بر اثر سقوط وسیله ای در آزمایشگاه همه سلول ها ی بنیادی موجود به جز سلول های Muse-ATاز بین رفتند شناسایی شده اند .

این گروه تحقیقاتی دریافتند نه تنها این سلول ها در استرس شدید زنده می مانند بلکه ممکن است حتی توسط استرس فعال شوند. این سلول ها که به دنبال لیپوساکشن از بافت چربی جدا می شوند بسیاری از مارکرهای سلول های بنیادی جنینی را بیان می کنند و قادر به تمایز به عضله، استخوان، چربی، غضروف، سلول های عصبی و کبدی هستند. این سلول ها در بافت چربی خاموش می مانند تا زمانی که در معرض شرایط سخت قرار گیرند. در واقع آن ها توانایی بقا در شرایطی را که فقط سلول های سرطانی می توانند زنده بمانند دارند. بر اساس تحقیقات بیشتر و آزمایشات بالینی ، این سلول ها می توانند انقلابی در زمینه درمان برخی بیماری ها نظیر بیماری های قلبی، سکته مغزی و بازسازی سلول های سلول های عصبی بوجود آورند. جدا سازی این سلول ها نیاز به تجهیزات ویژه و اختصاصی ندارد و تنها 6 ساعت به طول می انجامد.

 بر خلاف سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی که می توانند باعث ایجاد تراتوما یا تومور شوند، سلول های Muse در حیوانات قادر به تشکیل تراتوما نیستند. با این حال آزمایشات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم است. علاوه براین ،این سلول ها به عنوان منابع سلولی در طب ترمیمی می توانند به کار روند. مطالعات انجام گرفته  برای فهم بهتر رفتار سلول های سرطانی که هماننداین سلول ها به استرس مقاومند نیز می تواند نقش به سزایی در شناسایی مکانیسم این نوع سلول ها به همراه داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه