تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 مهر 1397
یک استراتژی بالقوه در مبارزه با سرطان مغز

  یک استراتژی بالقوه در مبارزه با سرطان مغز

محققین در انستیتو تحقیقات کاریلیون ویرجینیا دریافته اند که یک ژن دخیل در ریتم سیرکادین بدن می تواند هدفی بالقوه برای مبارزه با گلیوبلاستومای کشنده مغزی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کشف که در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است به زیر نوعی خاص از ژنی ویژه اشاره دارد که به وضوح بقای سلول های سرطانی را مقدور می سازد، هر چند این ژن بیشتر با ریتم سیرکادین در ارتباط است. در این مطالعه محققین دریافته اند که مهار این ژن ممکن است سلول های بنیادی سرطانی را مهار کرده و مانع از خود نوزایی آن یا تمایز آن ها به سلول های گلیوبلاستومایی شود.  این مطالعه روی سلول های سرطانی مغز در آزمایشگاه و هم چنین استفاده از مدل های موشی گلیوبلاستوما نشان داده است که زمانی که یک آنزیم تولید شونده بوسیله خانواده ژنی کازئین کیناز 1 بلوک می شود، تکثیر سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی و رشد تومور متوقف می شود. به نظر می رسد که آنزیم کازئین کیناز 1 در تنظیم خودنوزایی سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی نقش دارد و بلوک کردن آن موجب کشتن سلول های بنیادی سرطانی می شود.

گلیوبلاستوما شایع ترین سرطان مغز است که در آن میانگین بقای بیماران بعد از تشخیص بیماری بسیار پایین و نزدیک به 15 ماه است. استفاده از جراحی و سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز قادر به ریشه کن کردن این سرطان کشنده نیست و معمولا ظرف مدت کوتاهی، سرطان مجددا عود می کند.

گام بعدی این مطالعه ارزیابی دو داروی موجود در بازار است که عملکرد کازئین کیناز 1 را مهار می کنند و مانع از فعال شدن ریتم سیرکادین می شوند. بررسی های اولیه نشان داده است که می توان از پتانسیل یکی از این داروها برای مهار سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه