تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مهر 1397
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آرتریت

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آرتریت

بیش از 30 میلیون آمریکایی از آرتریت های دردناک در مفاصل شان رنج می برند، عارضه ای که آن را استئوآرتریت می نامند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، شایع ترین مشکل در استئوآرتریت، درد زانواست که به دلیل فرسایش و تخریب غضروف ایجاد می شود. محققین در مرکز آرتریت UA براین باورند توانسته گام هایی در زمینه درمان استئوآرتریت بردارند که می تواند منجر به تغییر زندگی بیماران مبتلا به این عارضه شود.

از آن جایی که زانوهایی ما بیشترین وزن بدن را تحمل می کند، فرسایش یافتن آن چیز عجیبی نیست. فرسایش های شدید غضروف پوشاننده استخوان می تواند منجر به دردهای زانویی شدید شود. در حال حاضر تنها راه حل موجود جایگزینی تمام مفصل با ایمپلنت های فلزی و پلاستیکی است، هر چند آسیب تنها در یک ناحیه اتفاق افتاده باشد. گهگاهی، بیماران اعصاب این ناحیه را از دست می دهند و استفاده از جایگزین های پلاستیکی غالبا دوام مناسبی ندارند و جایگزین های فلزی نیز حرکت را محدود می کنند.

جان سوزیک و همکارانش در مرکز آرتریت UA راه بهتری را یافته اند. به عقیده آن ها تولید سلول های غضروفی از سلول های بنیادی بافت چربی بیمار و پیوند آن ها به ناحیه آسیب دیده می تواند راهکار درمانی مناسبی برای این بیماران باشد. جداسازی و تکثیر سلول های بنیادی از بافت چربی آسان می باشد، به نحوی که توده کوچک از بافت چربی می تواند میلیون ها سلول داشته باشد. در این رویکرد، سلول های چربی بوسیله روش هایی مانند لیپوساکشن بیرون کشیده می شوند و سپس سلول های بنیادی جداسازی شده و درون داربست خاصی قرار می گیرند. این داربست ها را می تواند مطابق با عکس های سی تی اسکن گرفته شده از بیمار به شکل محل مورد نظر در مفصل بیمار در آورد و بعد از سلول دار کردن به ناحیه آسیب دیده پیوند کرد. در صورتی که این داربست سلول دار در کنار یک ناحیه غضروفی قرار گیرد، سیگنال هایی را دریافت می کند که می تواند سلول های بنیادی آن را برای تبدیل شدن به سلول های غضروفی تحریک کند.

قرار دادن داربستی کوچک به بخش آسیب دیده زانوی بیماران موجب شده است که ظرف دو ماه، بافت غضروفی جدیدی شکل گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه