تاریخ انتشار: دوشنبه 20 خرداد 1392
با هفت بیماری که با سلول های بنیادی درمان می‌شوند، آشنا شوید

  با هفت بیماری که با سلول های بنیادی درمان می‌شوند، آشنا شوید

آینده سلول درمانی از اوایل دهه ۱۹۷۰ تا کنون از سلول‌های بنیادی برای مصارف مختلف پزشکی و درمان بیماری های مختلف استفاده می‌شود و اکنون سلول‌های بنیادی برای درمان هفت بیماری، موثر است.
امتیاز: Article Rating
سلول‌های بنیادی مادر همه سلول‌هاست و توانایی تبدیل به همه سلول‌های بدن را نیز دارد. این سلول‌ها دارای توانایی خودنوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها همچون سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی هستند.  سلول‌های بنیادی همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت مؤثر هستند و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب‌دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و نقص در آن بافت را ترمیم کنند.
 
راه‌های زیادی برای استفاده از سلول‌های بنیادی در تحقیقات پایه و بالینی وجود دارد. با این وجود از نظر تکنیکی سختی‌های زیادی بین تئوری‌های امیدبخش در درمان بیماری‌ها و رسیدن به یک روش عملیاتی مناسب در درمان آنها وجود دارد که پر کردن این فاصله فقط با انجام آزمایش ها و تحقیقات بیشتر امکان‌پذیر است.
 
مطالعه و تحقیق در زمینه سلول‌های بنیادی جنینی انسان اطلاعات زیادی را درباره حوادث اتفاق افتاده هنگام زندگی جنینی انسان به ما می‌دهد. یکی از نتایج اولیه این تحقیقات شیوه تبدیل شدن سلول‌های غیرتمایز یافته که در واقع همان سلول‌های بنیادی هستند به سلول‌های تمایز یافته و بالغ بافت‌های مختلف بدن است.
 
بروز بیماری‌های جدیدی که یا به درمان های رایج پاسخ نمی‌دادند و یا اصلا درمانی برای آنها وجود نداشت محققان را بر آن داشت تا با استفاده از پیشرفت‌های پزشکی، درمان های موثرتری بر پایه این سلول‌ها برای بیماری‌های صعب العلاج ارائه کنند.
 
ـ فهرست بیماری های درمان شده با سلول های بنیادی
 
1: ضایعات نخاعی:
پزشکان با استفاده از سلول‌های جنینی انسان توانسته‌اند به افراد دچار آسیب‌های نخاعی کمک کنند تا دوباره تا حدودی حس و کنترل اندام‌های تحتانی خود را به دست آورند. این درمان به تایید سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا رسیده است.
 
2ـ دیابت:
برای بسیاری از مردم، مبتلا به دیابت نوع یک که سلول‌های انسولین ساز لوزالمعده توسط سلول‌های ایمنی بدن از بین می‌روند، سلول‌های بنیادی می‌تواند یک راه حل باشد.  به طوری که دانشمندان توانسته‌اند سلول‌های بنیادی جنینی انسان را به سلول‌های انسولین ساز و تنظیم کننده قند خون در موش های دیابتی تبدیل کنند. این درمان اکنون در برخی کشورهای پیشرفته روی انسان انجام می‌شود.
 
 با توجه به رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت بدنی کافی، مبتلایان به دیابت در سراسر جهان به شدت رو به افزایش است.
 
3ـ بیماری های قلبی:
بیماری قلبی یکی از مهم ترین بیماری‌های مرگبار در سراسر جهان است و سلول‌های بنیادی می‌تواند در این زمینه به یاری بیماران بیاید. محققان توانسته‌اند با تزریق سلول‌های بنیادی، عضله قلب آسیب دیده ناشی از سکته قلبی را ترمیم کنند. 
 
همچنین تزریق سلول‌های بنیادی موجب ترمیم عروق آسیب دیده قلبی شده است. براساس آمارهای جهانی 29 درصد علل مرگ و میر در جهان مربوط به بیماری‌های قلبی- عروقی است.
 
4ـ پارکینسـون:
سلول های بنیادی همچنین به یاری مبتلایان پارکینسون نیز آمده است. این بیماری موجب  تحلیل عصبی، بروز مشکلات حرکتی، گفتاری و سفتی عضلات می شود. مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی جنینی می توانند موجب افزایش نورون های سازنده دوپامین در بیماران مبتلا به پارکینسون شود که این ماده شیمیایی در بدنشان کاهش یافته است.
 
5-  آلزایمر:
در این بیماری نیز مانند پارکینسون سلول‌های بنیادی جنینی می‌تواند یک راه حل درمانی باشد. سلول‌های بنیانی می‌تواند در آینده به یک شیوه درمانی موثر برای مبتلایان به آلزایمر تبدیل شود.  آلزایمر یکی از بیماری‌های رایجی است که در آن فرد قدرت حافظه خود را از دست می‌دهد. شیوه‌های درمانی کنونی می‌تواند روند پیشرفت بیماری را در افراد کاهش دهد اما درمان قطعی هنوز برای آن ارائه نشده است. در سال 2010 حدود 35.6 میلیون نفر در سراسر جهان به آزایمر مبتلا بودند و گفته می‌شود تا سال 2030 این تعداد به 65.7 میلیون نفر برسد.
 
 6- ترمیم ساییدگی زانو:
یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان و ترمیم ساییدگی زانو است که در ایران نیز انجام می‌شود. این درمان درصد موفقیت بالایی دارد و نیاز بیمار را به پیگیری دیگر شیوه‌های درمانی از بین می‌برد.
 
7- دیستروفی عضلانی:
یکی از بزرگترین موانع در توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول برای اختلالات عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلانی دستیابی به سلول‌های ماهیچه مولد کافی برای تولید یک واکنش موثر درمانی بوده است. اما دانشمندان با حل این مشکل راه را برای درمان دیستروفی عضلانی با استفاده از سلول‌های بنیادی هموار کرده اند. این شیوه درمانی به زودی به مراکز درمانی ارائه می‌شود.
 
در این میان لوسمی و لنفوم و دیگر سرطان‌های خون، تومورهای مغزی، نوروبلاستوم، سرطان تخمدان، سرطان ریه سلول کوچک، سرطان بیضه، کارسینوم سلول کلیوی، اختلالات نارسایی مغز استخوان، هموگلوبینوپاتی و بیماری سلول‌های داسی شکل، اختلالات هیستیوسیتیک، اختلالات سوخت و سازی ارثی، اختلالات سیستم ایمنی ارثی و ام اس نیز فهرست بیماری‌هایی هستند که سلول بنیادی درمانی در آنها در فاز تحقیقات و یا آزمایش بالینی قرار دارد و هنوز به طور جدی به عنوان یک روش درمانی به کار گرفته نمی‌شود.
 
محققان امیدوارند که روزی بتوانند دریچه امیدی برای درمان این بیماری ها نیز از طریق سلول‌های بنیادی بیابند.
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 25 تیر,1394

پزشک مشاور

رامین@: <br />باسلام <br />برای درمان نکروزسراستخوان طرح سلول درمانی وجود ندارد،برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ارائه شده ذراین زمینه به خبرپاسخ داده شده درقسمت نظرلت مراجعه فرمایید

پنجشنبه, 25 تیر,1394

رامین

باسلام بنده 29 سالمه و حدود 3 سال هست که دچار نکروز سر فمور لگن شده ام و متخصص ارتوپد میگه باید تعویض مفصل بشی .. خواستم بدونم آیا درمان سلول های بنیادی برای من هست یا تنها راه تعویض مفصل هستش ..ممنون

چهارشنبه, 27 آذر,1392

لیلا عرب

با سلام <br />لطفا جهت تعیین وقت ویزیت با تلفن 22339951 تا 53 کلینیک ارتوپدی تماس بگیرید.

چهارشنبه, 27 آذر,1392

فرزانه امیری

سلام . ارتوروز شدید زانو دارم و میخواستم از خدمات رویان استفاده کنم . لطفا راهنمایی بفرمائید . با سپاس

دوشنبه, 25 آذر,1392

لیلا عرب

با سلام <br />سعی میکنیم ئر این زمینه با یکی از متخصصین گزارش جامعی تهیه کرده و در سایت قرار دهیم.

یکشنبه, 24 آذر,1392

اسدی

با سلام در مورد درمان ناباروری و تولید اسپرم از سلولهای بنیادی توضیح دهید متشکر

چهارشنبه, 22 آبان,1392

اخلاق

باسلام اطلاعاتی در مورد سلولهای بنیادی قلب می خواستم
با تشکر

جمعه, 17 آبان,1392

لیلا عرب

سئوال:متاسفانه تازه متوجه جواب به سوال خود شدم. مشکل من نکروز سر فمور در پی ضربات قدیمی به ناحیه کمر و لگن بوده مصرف طولانی مدت انواعداروی اعصاب و کورتوت داشته ام ضمنا عملی که روی بنده انجام شده تعویض مفصل نیست بلکه از خود استخوان کانال و پیوند زده شده آیا با این شرایط سلولهای بنیادی کار ساز هست یا نه
پاسخ:باید وضعیت فعلی استخوان شما مورد بررسی قرار گیرد.برای تعیین وقت مراجعه به متخصص اورتوپد کلینیک پژوهشگاه رویان با تلفن 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

پنجشنبه, 16 آبان,1392

مسعود شوش nhkdhg

باسلام متاسفانه تازه متوجه جواب به سوال خود شدم. مشکل من نکروز سر فمور در پی ضربات قدیمی به ناحیه کمر و لگن بوده مصرف طولانی مدت انواعداروی اعصاب و کورتوت داشته ام ضمنا عملی که روی بنده انجام شده تعویض مفصل نیست بلکه از خود استخوان کانال و پیوند زده شده آیا با این شرایط سلولهای بنیادی کار ساز هست یا نه سوات دوم یکی از بستگان دارای دوفرزند سی وسیودوساله سیکل تال هستند در مورد لیشان چه راه حلی هست باتشکر

شنبه, 19 مرداد,1392

لیلا عرب

سئوال:به محض دستیابی به هر گونه درمان موثر در دیستروفی به شما عزیزان اعلام خواهد شد.بساری از اخبار مربوط به نتایج طرح های تحقیقاتی می باشد.

پنجشنبه, 17 مرداد,1392

ارمین

در مطالب بالا نوشته شده که دستیابی به سلول‌های ماهیچه مولد کافی برای تولید یک واکنش موثر درمانی بوده است و به زودی به مراکز درمانی ارائه میشود.
یعنی دیستروفی عضلانی درمان شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یکشنبه, 30 تیر,1392

لیلا عرب

سئوال:آیا استفاده از سلولهای بنیادی میتواند در درمان کم شنوایی حسی عصبی راهگشا باشد؟
پاسخ: از آنجا که در این بیماری مسیرهای عصبی و مراکز عصبی مختلفی درگیر است ترمیم بسیار مشکل بوده و با سلول درمانی بعید به نظر می رسد.ضمن آن که در پژوهشگاه رویان طرحی دراین زمینه وجود ندارد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه