تاریخ انتشار: شنبه 14 مهر 1397
تنوع در مغز: چگونه میلیون ها نورون به صورت منحصربفرد در می آیند؟

  تنوع در مغز: چگونه میلیون ها نورون به صورت منحصربفرد در می آیند؟

چگونه ممکن است که انواع مختلف و بسیار تخصصی نورون در مغز ایجاد شوند؟ محققین دانشگاه بازل مدل ریاضی را ایجاد کرده اند که نشان می دهد چگونه واریته های مختلف ژن می توانند چنین تنوع تصادفی را ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مغز پیچیده ترین اندام بدن است که بیش از 100 میلیارد نورون دارد. برای انتقال بدون اشتباه اطلعات و برای عملکرد مناسب، هر سلول باید برای تماس با یک سلول دیگر برنامه ریزی شود. ژن ها عملکرد نورون ها را تعیین می کنند اما تقریبا 30 هزار ژن به تنهایی برای ایجاد تنوع لازم برای نورون های منفرد کافی نیست.

برای شناسایی دلیل این تنوع، محققین دانشگاه بازل به بررسی سلول های بنیادی جنینی طی بلوغ شان به نورون پرداختند و یک مدل ریاضی را برای تکوین آن ها ارائه کردند. آن ها نشان داده اند که چگونه تنوع نورونی مشاهده شده با توجه به واریته های ژنی موسوم به ایزوفرم ایجاد می شوند.

واریته های مختلف هر ژن قادر به ایجاد تنوع زیاد از هر نورون هستند. تنها ترکیبی از ایزوفرم ها، ایجاد جمعیت متنوع نورون ها بوسیله تعداد محدود ژن ها را مقدور می سازد. ترکیبات ایزوفرم ها به صورت تصادفی انتخاب می شود. با این حال، این فرایند تصادفی می تواند منجر به تنوع زیاد در تعداد ایزوفرم های بیان شده در هر سلول شوند. اما برای داشتن تعداد مشابه یا یکسان از ژن های بیان شده برای نورون ها و برهمکنش آن ها با سایر نورون ها این فرایند تصادفی ضروری است.

مدل ریاضی ارائه شده بوسیله محققین نشان می دهد که تنوع و دقت ترکیبی یک فرایند متضاد دو طرفه نیست بلکه فرایند همکارانه و دست در دست هم می باشد. برخلاف انتظارات قبلی، شمار ایزوفرم های مختلف در هر سلول و دقت منحصربفرد، طی بلوغ نورون ها به طور هم زمان افزایش می یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه