تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 مهر 1397
افزایش تاثیر سرطان درمانی ویروسی

  افزایش تاثیر سرطان درمانی ویروسی

محققین دریافته اند که چگونه عملکرد ویروس های انکولیتیک در سلول های سرطانی را در زمان واقعی مشاهده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار گروهی از محققین دانشگاه کالگری کانادا از یک میکروسکوپ اینتراویتال برای مطالعه برهمکنش ویروس های انکولیتیک با سلول های توموری و سلول های سالم استفاده کرده اند. با این تکنولوژی، محققین می توانند مشاهده کنند که چگونه ویروس ها در بافت های یک موجود زنده رفتار می کنند.

امروزه، پزشکان معمولا سرطان ها را از طریق پرتو درمانی و شیمی درمانی درمان می کنند. درمان با یک ویروس انکولیتیک(ویروتراپی) یک روش امیدوار کننده جدید برای درمان سرطان و بر مبنای مهندسی ژنتیک ویروس های مدیفه شده خاصی است که سلول های توموری را هدف قرار می دهند و می کشند. ویروس های انکولیتیک ایمنی ضد سرطانی را نیز تحریک می کنند که منجر به خود تخریبی تومور می شود.

سیستم ایمنی باید سلول های سرطانی را بلافاصله تخریب کنند تا آسیب را مهار کنند اما سلول های سرطانی دارای راه های در رو بیوشیمایی خاصی هستند که به آن ها اجازه می دهد سیستم ایمنی را دور بزنند. این دلیلی است که گاهی سرطان خود را تا مرحله ای خاص نشان ندهد.

از طرف دیگر، حفاظت ضد ویروسی در سلول های سرطانی به خوبی عمل نمی کند که ناشی از نقص در سیستم اینترفرون است. به همین دلیل، ویروس های انکولیتیک می توانند در مرگ سلول های بدخیم مشارکت داشته باشند و موجب جذب و توجه سیستم ایمنی برای تشخصیص نهایی سلول های سرطانی باقی مانده شوند. سلول های سرطانی که تحت تاثیر قرار ویروس قرار گرفته اند، سیگنال هایی را برای سیستم ایمنی آزاد می کنند و موجب شناسایی تومور می شوند و همین امر موجب می شود که سیستم ایمنی، سلول های T کشنده را برای مبارزه با آن هدایت کند.

با وجود این که ویروس درمانی سرطان تحت بررسی قرار گرفته است اما هنوز کاربردی نشده است. این امر تا حد زیادی به دلیل فقدان درک لازم در مورد نحوه عملکرد ویروس های انکولیتیک است. برای اولین بار تاکنون، تیمی از محققین دانشگاه کالگری به سرپرستی دکتر ویکتور نامنکو از روش نوینی از میکروسکوپ اینتروال برای مطالعه انتقال ویروس ها به تومور و مونیتور کردن دینامیک پراکنش ویروس برای تحریک سیستم ایمنی استفاده کردند.

این محققین تکنیکی را ایجاد کرده اند که اجازه مونیتور کردن ویروس در سیستم زنده را می دهد. تست این روش روی ویروس وزیکولار سوماتیت که برای انسان کاملا بی خطر است و به راحتی به صورت ژنتیکی قابل دستکاری است و براحتی در مقادیر زیاد تولید می شود نشان داد که به طور هم زمان، اغلب رده های توموری به این ویروس حساس هستند. ویروس وزیکولار سوماتیت می تواند بوسیله رنگ ها نشان دار شود و  فعالیت زیستی اش را حفظ کند و شرایطی را برای مشاهده شدن درون بافت های جانوری با استفاده از میکروسکوپ تک فوتونه و دو فوتونه فراهم کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه