تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 خرداد 1392
رفع جوش نخوردگي هاي استخواني با پيوند سلول هاي بنيادي

  رفع جوش نخوردگي هاي استخواني با پيوند سلول هاي بنيادي

رفع جوش نخوردگي هاي استخواني با استفاده از روش پيوند سلول هاي بنيادي يكي از تازه ترين دستاوردهاي محققان و پزشكان ايراني است كه اكنون مراحل تحقيقاتي خود را طي مي كند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، يكي از مشكلاتي كه از يك سو جمعيت زيادي از كودكان، بزرگسالان و سالمندان و از سوي ديگر جامعه پزشكي را در دنيا به ويژه در كشور ما به خود مشغول ساخته است، مشكلات ناشي از جوش نخوردگي هاي استخواني است. 
اين جوش نخوردگي هاي استخواني به دنبال ايجاد شكستگي هاي استخواني در قسمت هاي مختلف بدن بروز مي كند و مشكلاتي مانند از دست دادن شكل اصلي عضو صدمه ديده، ايجاد عدم توانايي حركتي و متعاقب آن بروز مشكلات روحي و رواني را براي افراد به دنبال دارد. 
درپي ايجاد هر نوع شكستگي در استخوان هاي بدن حداكثر ۲ ماه زمان داده مي شود تا استخوان ترميم شود كه به اين مدت 'زمان طلايي' گفته مي شود. 
در صورتي كه استخوان هاي بيماري در اين زمان طلايي ترميم نشود و بيمار اين زمان را از دست بدهد با مشكلات بعدي مواجه خواهد شد. 
يكي از تازه ترين روش ها براي رفع اين مشكل در دنيا، استفاده از پيوند سلول هاي بنيادي است كه محققان و پزشكان پژوهشگاه رويان به تازگي به دستاوردهاي جديدي در اين رابطه دست يافته اند. 
پزشك عمومي بخش ارتوپدي پژوهشگاه رويان در مورد اين روش نوين براي درمان كامل شكستگي ها به ايرنا گفت: پژوهشگاه رويان تحقيقات در مورد اين روش را از مدتي پيش با انجام بررسي هاي لازم بر روي ۲۰ بيمار آغاز كرده است و اين تحقيقات اكنون در مرحله كارآزمايي باليني قرار دارد. 
'مائده قرباني' گفت: فاز يك اين تحقيق انجام شده است و بيماراني كه روي آنها مطالعه شده است، بهبود قابل توجهي يافته و اوضاع آنها رضايت بخش است. 
وي افزود: براي اعلام موفقيت آميز بودن اين روش نياز است كه اين تحقيقات در قالب فاز ۲ روي تعداد بيشتري از بيماران انجام و نتايج قطعي آن اعلام شود. 
قرباني گفت: در فاز ۲ مطالعه گسترده تر مي شود به اين صورت كه بيماران به ۲ گروه تقسيم مي شوند؛ گروه اول درمان هاي معمول را مي گيرند و گروه دوم (كنترل) از روش نوين پيوند سلول هاي بنيادي استفاده مي كنند. 
وي ادامه داد: در نهايت وضعيت بيماري ۲ گروه پس از چند ماه مورد بررسي قرار مي گيرد و با يكديگر مقايسه مي شود تا مزايا و يا معايب احتمالي اين روش نوين مشخص شود. 
گفتني است، محققان پژوهشگاه رويان در زمينه رفع مشكلات ارتوپدي بيماران همچنين به استفاده از روش پيوند سلول هاي بنيادي در رفع مشكلات غضروفي زانو به عنوان يكي از تازه ترين پيشرفت هاي علمي جهان دست يافته اند و اين روش اكنون با موفقيت ۷۰ درصدي در اين پژوهشگاه بر روي بيماران اعمال مي شود. 
ايران و آمريكا ۲ كشوري هستند كه تحقيقات جامع در مورد استفاده از اين روش را در دست اقدام دارند. 
ايران همچنين يكي از هشت كشور مطرح جهان (آمريكا، آلمان، ايتاليا، ژاپن، استراليا، چين و كانادا) در زمينه انجام تحقيقات و استفاده از روش پيوند سلول هاي بنيادي براي رفع بيماري ها به شمار مي رود. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه