تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آبان 1397
سلول های بنیادی می توانند به عنوان حامل دارو برای کودکان مبتلا به سرطان مغز استفاده شوند

  سلول های بنیادی می توانند به عنوان حامل دارو برای کودکان مبتلا به سرطان مغز استفاده شوند

دانشمندان دانشکده ی داروسازی UNC Eshelman پس از انجام مطالعات دریافتند چگونه مینتوانند با استفاده از سلول های بنیادی که از سلول های پوستی مشتق شده اند داروهای مورد نیاز برای درمان مدولابلاستوما در کودکان را به سلول هایی که از جراحی نجات پیدا کرده اند برسانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در گذشته محققان نشان دادند با استفاده از سلول های پوستی که به سلول های سرطانی تبدیل شده اند می توانند داروهای مورد نیاز برای از بین بردن سلول های سرطانی گلیوبلاستوما که باعث سرطان مغز در بزرگسالان می شود را درمان نمایند. در مطالعات جدید محققان توانستند در محیط آزمایشگاه، تومور های سرطانی موجود در مدل بیماری مدولابلاستوما را از بین ببرند. با استفاده از مطالعه ی انجام شده می توان یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی را برای درمان کودکان مبتلا به سرطان ترتیب داد. این رویکرد باعث کاهش اثرات در کودکان بیمار مبتلا به مدولابلاستوما می شود. در این مطالعه از بیمارانی استفاده شد که به مدت 5 سال تحت درمان با داروهای شیمی درمانی بوده اند اما پاسخ نگرفتند. مصرف زیاد این داروها باعث ایجاد عوارض عصبی و اختلال در رشد می شود. کودکانی که به مدولابلاستوما مبتلا می باشند بوسیله ی شیمی درمانی و رادیودرمانی تحت درمان قرار می گیرند که می تواند برای رشد سلول های مغزی بسیار سمی باشد. با استفاده روش های درمانی ای که محققین در این مطالعه به آن دست یافته اند می توان عوارض ناشی از شیمی درمانی و رادیودرمانی را کاهش داد. در مطالعه ای نشان داده شد با استفاده از سلول های بنیادی می توان به صورت طبیعی داروهای مورد نظر را به تومور رساند و عوارض سمی آن ها را نیز کاهش داد. بعنوان مثال می توان از سلول های پوست برای رساندن داروها به تومورهای مهاجم استفاده نمود.در این مطالعه پژوهشگران سلول های پوستی را به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی نمودند که بتوانند بوسیله ی این سلول های مهندسی ژنتیکی شده داروها را به تومورهایی برسانند که در معرض سایر داروها قرار گرفته اند. داروهایی که توسط سلول های بنیادی حمل می شوند pro-drug نامیده می شوند. پس از انجام این مطالعه مشاهده گردید سلول های بنیادی حمل کننده ی داروها به سمت سلول های مغزی موجود در مدل آزمایشگاهی مورد استفاده، پس از 15 بار باعث کوچک شدن تومور بعد از جراحی می شوند. علاوه بر این، محققان این مطالعه مدل مدولابلاستوما را طراحی کردند که با مطالعه ی آن دریافتند پس از انجام جراحی برای از بین بردن تومور، سلول های توموری باقیمانده که پس از جراحی باقی مانده اند سریعتر رشد می کنند و به توده ی توموری تبدیل می شوند و تومور جدید به شدت مهاجم است. درمان های جدیدی برای مدولابلاستوما وجود دارد که در مجموع عوارض سمی کمتری دارد. با استفاده از این روش درمانی می توان فقط سلول های سرطانی را هدف حمله قرار داد.

مدولابلاستوما نوعی سرطان است که در کودکان شیوع بیشتری دارد و درمان های رایج می توانند باعث افزایش خاصیت تهاجمی و سمیت بیشتر داروها شوند. نتایج حاصل از این مطالعه مسیری برای یافتن راه حلی می باشد که به درمان بیمارانی کمک می نماید که داروهای معمول در آن ها بی تاثیر بوده و نمی توان بوسیله ی این داروها آنان را درمان نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه