تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397
کارآزمایی های بالینی راه را برای بررسی گسترده تر و استفاده از سلول های بنیادی دندانی هموار می کند

  کارآزمایی های بالینی راه را برای بررسی گسترده تر و استفاده از سلول های بنیادی دندانی هموار می کند

تقریبا نیمی از کودکان از آسیب های دندانی در دوران کودکی خود رنج می برند. زمانی که آسیبی در دندان های دائمی آن ها بوجود می آید باعث کاهش خون رسانی به دندان آسیب دیده شده و مانع از رشد ریشه می شود در نتیجه باعث مرگ دندان می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، روش استاندارد و معمولی که تا به حال مورد استفاده قرار می گرفت اپکسیفیکاسیون بوده است که باعث تحریک رشد ریشه می شود اما جایگزین بافت آسیب دیده نمی شود و ممکن است در بهترین حالت باعث رشد غیرطبیعی ریشه شود. نتیجه ی بدست آمده از کارآزمایی بالینی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد بیان داشت می توان از روشی استفاده نمود که بتوان به کودکان دچار این قبیل آسیب ها در بافت دندانی  کمک نمود. این روش استفاده از سلول های بنیادی استخراج شده از دندان کودکان بیمار می باشد. با استفاده از این روش درمانی به بیماران کمک می شود تا بتوانند حس را به دندان هایشان بازگردانند و اگر از مواد غذایی گرم و یا سرد استفاده نمایند آن ها را حس کنند. پس از تحقیقات سه ساله محققان دریافتند استفاده از این نوع درمان بسیار مفید و تاثیرگذار است. دکتر شی، یکی از محققین حاضر در این پروژه، پس از انجام تحقیقات خود دریافت در داخل بافت دندان های شیری سلول های بنیادی ای موجود می باشد که سلول های بنیادی پالپ دندان های شیری (hDPSC) نامیده می شوند. پس از انجام مطالعات دریافتند چگونه می توان با استفاده از این بافت آسیب های بوجود آمده در دندان را ترمیم نمود. این مطالعه در سطح کارآزمایی بالینی بررسی گردید. در فاز اول آن که در چین انجام شد از 40 کودک به عنوان نمونه استفاده گردید. در دندان دائمی این کودکان آسیبی بوجود آمده بود و این درحالی بود که آن ها همچنان دارای دندان های شیری بودند.30 نفر از آن ها با استفاده از hDPSC درمان شدند و 10 نفر از آن ها به عنوان نمونه ی کنترل تحت اپکسیفیکاسیون قرار گرفتند. hDPSC بدست آمده را از دندان های شیری همان کودکان برداشت گردید و در محیط آزمایشگاه کشت داده شد و در نهایت سلول های بدست آمده در داخل دندان آسیب دیده قرار داده شد. محققان پس از بررسی دریافتند بیمارانی که تحت درمان بوسیله ی hDPSC قرار گرفته اند ریشه های سالم تری را درمقایسه با کودکانی دارند که در گروه کنترل می باشند. علاوه براین کودکان درمان شده بوسیله hDPSC مینای دندان مقاوم تر و محکم تری دارند زیرا خون می تواند گردش بهتری در اطراف ریشه ی دندان داشته باشد. در ابتدای درمان حس موجود در دندان های کودکان مورد درمان قرار گرفته کم بود اما به مرور زمان پس از گذشت یک سال حس آن ها بازگشت.  بعد از انجام بررسی ها محققان دریافتند این سلول های بنیادی توانایی تبدیل شدن به انواع بافت ها از جمله مینای دندان، بافت پیوندی و رگ های خونی را دارند. با استفاده از این روش درمانی می توان بسیاری از بیماران را درمان نمود. این اولین مرحله ی درمان است. با استفاده از سلول های بنیادی خود بیمار می توان شانس پس زده شدن سلول را از لحاظ ایمنی کاهش داد. این کار در بزرگسالانی که تمام دندان های شیری کودکی خود را از دست داده اند نمی تواند انجام شود. محققان در این مطالعه سعی بر استفاده از سلول های بنیادی آلوژنیک داشتند.

 سلول های بنیادی آلوژنیک سلول هایی می باشند که از یک اهدا کننده ی دیگر گرفته می شوند تا بتوانند دندان های جدید را در بزرگسالان بوجود آورند. علاوه بر این با استفاده از این سلول ها می توان به درمان بیماری های سیستمیکی مانند لوپوس نیز کمک نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه