تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 آبان 1397
مطالعه سلول های بنیادی مشتق از چربی در موش های کور و ارائه یک استراتژی ضد توموری

  مطالعه سلول های بنیادی مشتق از چربی در موش های کور و ارائه یک استراتژی ضد توموری

تکامل تحت شرایط بسیار پر استرس موجب شده است که موش های کور نژاد Spalax ehrenbergi با طول عمر غیر معمول، تحمل هیپوکسی، مقاومت به سرطان و عدم تشکیل خود بخودی تومور مواجه باشند. این ویژگی های غیر معمول و خارق العاده موجب شده است که محققین سعی کنند مکانیسم های بالقوه ای که در ایجاد این ویژگی ها نقش دارند را شناسایی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، این محققین در گذشته ادعا نموده بودند که فیبروبلاست های مشتق از این گونه موش کور(Spalax) توانایی قابل توجهی در مهار رشد سلول های سرطانی از طریق ارتباطات مستقیم سلول-سلول یا بیان فاکتورهای پاراکرین دارند.

در مطالعه ای جدید محققین به ارزیابی مشارکت سلول های بنیادی مشتق از چربی این گونه موش در تومورزایی پرداخته اند، با این پیش زمینه که سلول های سرطانی می توانند سلول های بنیادی مشتق از چربی را از بافت های مجاور فرا خوانده و از آن ها در ایجاد یک ریز محیط تومورزا استفاده کنند. جالب این که، محققین کشف کردند که فقدان مهاجرت سلول های بنیادی چربی به سمت سلول های توموری و رگزایی درون توموری بسیار ضعیف ناشی از این امر یکی از دلایل مقاومت Spalax به سرطان است.

مطالعات نشان داده است که در شرایط آزمایشگاهی سلول های بنیادی مشتق از چربی دارای یک پروفایل بسیار متحرک هستند و مهاجرت نسبتا گسترده ای را به سمت سلول های سرطانی انجام می دهند. در شرایط درون تنی(in vivo) نیز مشخص شده است که این سلول ها به سمت تومورها مهاجرت می کنند و یک فنوتیپ شبه اندوتلیالی به خود می گیرند و موجب رگزایی درون توموری می شوند. اما در مورد سلول های بنیادی مشتق از چربی موش های کور Spalax این گونه نیست و این سلول ها تحرک کمتر تصادفی را نشان می دهند، به ندرت به سمت سلول های توموری مهاجرت می کنند و پتانسیل رگزایی کمی را نشان می دهند و در نتیجه نمی توانند از رشد تومورها حمایت کنند.

آنالیزهای بیشتر نشان داد که هایپرفسفریلاسیون زنجیره سبک میوزین(MLC)، قطبی شدن سلول های بنیادی مشتق از چربی را مختل می کند و در نتیجه موجب کاهش مهاجرت این سلول ها به سمت سلول های توموری می شود. قطبی شدن سلول ها یک ویژگی مهم برای سلول های متحرک است.

محققین امیدوارند که این یافته های خارق العاده بتواند ایجاد استراتژی های ضد توموری جدید را تسهیل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه