تاریخ انتشار: دوشنبه 05 آذر 1397
راهی برای مهار بیماری های ریوی نادر

  راهی برای مهار بیماری های ریوی نادر

پژوهشی بوسیله محققین واندربیلت نشان می دهد که مهار و حتی معکوس کردن فشار خون بالای شریان ریوی(PAH) امکان پذیر است. فشار خون بالای شریان ریوی یک بیماری نادر و پیشرونده است که بوسیله باریک شدن و بالا رفتن فشار خون بالا در شریان های کوچک ریوی مشخص می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک عامل کلیدی در فشار خون بالای شریان ریوی، سلول های پیش رگزا(PAC) است که سلول هایی هستند که بوسیله مغز استخوان تولید می شوند و به طور طبیعی رشد عروق خونی جدید را افزایش می دهند. به تازگی محققین وجود سلول های پیش رگزا در عروق خونی کوچک سفت شده در ریه های بیماران مبتلا به فشار خون بالای شریان ریوی را نشان داده اند. در مطالعات کشت سلول، محققین نشان دادند که سلول های پیش رگزا آسیب به پوشش عروق خونی را تشدید می کنند و منجر به اسکار در آن ها و باریک شدن آن ها می شوند.

محققین واندربیلت نشان دادند که می توان با کشتن سلول های پیش رگزا یا با استفاده از دارویی که پیام رسانی از طریق گیرنده سروتونینی موسوم به 5-HT2B را بلوک می کند فشار خون بالای ریوی را در مدل های موشی مهار کرد یا معکوس کرد. این که جمعیتی کوچک از سلول های مغز استخوان دلیل اصلی فشار خون بالای ریوی هستند بسیار سورپرایز کننده بود.

سالانه تقریبا 500 تا 1000 مورد فشار خون بالای شریان ریوی در ایالات متحده شناسایی می شود. این بیماری در صورتی که درمان نشود در نهایت منجر به آسیب قلبی می شود. داروهای زیادی وجود دارند که می توانند فشار خون ریوی را کاهش دهند و دوره بیماری را آهسته کنند اما تاکنون راهی برای متوقف کردن یا معکوس کردن این بیماری وجود نداشته است.

محققین واندربیلت نشان می دهند که پیام رسانی سروتونین تکثیر و خانه گزینی سلول های پیش رگزا را شروع می کند. بنابراین، هدف قرار دادن 5-HT2B می تواند به طور بالقوه ای منجر به درمانی برای مهار کردن یا معکوس کردن فشار خون بالای شریان ریوی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه