تاریخ انتشار: یکشنبه 26 خرداد 1392
ارائه روشی نوین برای تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا و بیوتروریسم

  ارائه روشی نوین برای تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا و بیوتروریسم

محققان دانشگاه تربیت مدرس نسل جدیدی از نانو پروب‌های DNA را برای شناسایی سریع عوامل بیماری زا چون سرطان و تشخیص‌های بیوتروریسم عرضه کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، در روش‌های مرسوم قدیمی برای‌ شناسایی باکتری ‏Pseudomonas syringae‏ از روش‌های بیوشیمیایی و سرولوژیکی ‏استفاده می‌شد. اما به دلیل محدودیت‌های این روش چون هزینه و وقت زیاد، بعد یک مدت طولانی قادر به ‌شناسایی تمام ‏گونه‌های این باکتری نیست و نتایج منفی زیادی را به دنبال داشت.
 
تاکنون عمده روش‌های شناسایی این باکتری بر ‏اساس روش ‏PCR‏ بوده است که بعد از استخراج اسیدهای نوکلئیک از نمونه‌ها، نانو بیوحسگرها با تغییر بازها و تولید ‏سیگنال‌های الکتریکی مفید برای تشخیص سریع، آسان و ارزان در پاتوژن‌های انسانی، حیوانی و گیاهی امکان اتوماتیک کردن سیستم به صورت میکرو تراشه‌ را نیز ایجاد می‌کنند.
 
در این روش همچنین می‌توان از نانو ذرات ‏طلا که خصوصیات فیزیکی و نوری خاصی بعد از متراکم شدن به‌وسیله ژنوم باکتری از خود نشان دهد، در هنگام ‏اتصال آن با اولیگو نوکلئوتید‌های خاص به عنوان‌ شناساگر استفاده کرد.‏
 
در این راستا پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس تحقیقاتی را اجرایی کردند که در آن نسل جدید نانو پروب‌های‏DNA‏ برای‌شناسایی عوامل بیماری‌زا معرفی کردند.
 
در این پروژه محققان از نوع خاصی از طراحی نانو پروب برای‌شناسایی هوشمند قطعه خاصی از ژنوم باکتری به عنوان مدلی برای ‏مصارف بیوتکنولوژی و درمانی استفاده کردند.
 
به گزارش مهر، این محققان معتقدند با استفاده از این روش می‌توان برای مدل سازی شناسایی انواع عوامل بیماری زا اعم از تشخیص و درمان سریع سرطان، مطالعه بنیادی ‏برای ژنتیک،‌ شناسایی انواع باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک انسانی، حیوانی، گیاهی و مواد غذایی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تشخیصی و ‏حوزه بیوتروریسم که نیاز به تشخیص سریع و آسان قبل از اپیدمی شدن در کل منطقه و یا کشور است، استفاده کرد.‏
 
این پژوهشگران با استفاده از این نوع طراحی توانستند 24 از 26 پاتوار گونه باکتری ‏Pseudomonas syringae‏ را با اختصاصیت ‏بالای 95 درصد کمتر از یک روز و با حساسیت 15 نانو گرم‌ شناسایی کنند. این اختصاصیت و حساسیت قابل مقایسه با روش‌های دیگر ‏نیست.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه