تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آذر 1397
سلول های بنیادی عصبی انسانی CD133 منفی دارای قابلیت کلونی زایی و چند توانی هستند

  سلول های بنیادی عصبی انسانی CD133 منفی دارای قابلیت کلونی زایی و چند توانی هستند

پروتئین سطحی CD133 یا پرومینین(prominin) به طور گسترده به عنوان مارکری برای شناسایی و جداسازی سلول های پیش ساز عصبی از مغز طبیعی یا بافت های توموری استفاده می شود. با این حال، این فرضیه که CD133 در اصل تنها در سلول های پیش ساز عصبی بیان می شوند یا خیر، مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که CD133 و یک مارکر ثانویه موسوم به CD15 به طور ناهمگونی در سلول های بنیادی عصبی انسانی تمایز نیافته ناهمگون بیان می شوند. بعد از جداسازی بوسیله فلوسایتومتری، سلول های سه توان کلونی زایی در جمعیت های مثبت و منفی برای هر کدام از مارکرها مورد شناسایی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که CD133 در سلول های فاقد واکنش ایمنی CD133 در سطح mRNA کاهش می یابند. پروفایل چرخه سلولی نشان داد که سلول های CD133 منفی به میزان بسیار زیادی در مرحله G1/G0 قرار دارند و این در حالی است که سلول های CD133 مثبت غالبا در فاز S، G2 یا M قرار دارند. این ممکن است تاحدی منعکس کننده زیر جمعیتی از سلول های با تقسیم آهسته در بین سلول های بنیادی عصبی انسانی باشد. این جمعیت سلول های بنیادی عصبی به صورت تمایز نیافته باقی مانده و تنها تعدادی از آن ها قادر به ورود مجدد به چرخه سلولی و تکثیر مداوم هستند.

این یافته که کسر قابل توجهی از سلول های بنیادی عصبی کلونی زا فاقد مارکرهای تثبیت شده CD133 و CD15 هستند و برخی از آن ها خفته بوده یا تقسیم آهسته ای دارند برای ایجاد رویکردهای مناسب برای شناسایی و جداسازی سلول های بنیادی عصبی کاربرد خواهد داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه