تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آذر 1397
محققان سلول های ایمنی را مقصر التهاب و از بین رفتن استخوان در بیماری های لثه می دانستند

  محققان سلول های ایمنی را مقصر التهاب و از بین رفتن استخوان در بیماری های لثه می دانستند

بر اساس مطالعاتی که در حیوان و انسان صورت گرفته است، نوعی از میکروب های موجود در دهان سلول های ایمنی خاصی را تحریک می نماید که باعث التهاب، تخریب بافت دهان و بیماری های لثه که از بین برنده ی استخوان می باشند، می گردد. این مطالعه در دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یکی از بیماری های متداول مربوط به دهان و دندان، بیماری های لثه می باشد که تقریبا نیمی از افراد بالای 30 سال و 70 درصد از افراد 65 سال و بالاتر از آن را شامل می شود. در این بیماران، باکتری ها باعث تحریک سیستم ایمنی اطراف دهان می گردند که در نهایت باعث از بین رفتن بافت استخوان و دندان می شوند و در مراحل پیشرفته به عنوان التهاب لثه می باشد. همانطور که می دانیم میکروب ها باعث ایجاد التهاب می گردند و با مسواک زدن و مراقب از دندان ها می توان باکتری ها را موقتا کاهش داده و روند التهاب را کنترل نمود. اما به نظر می رسد فاکتورهای دیگری نیز در این زمینه موثر می باشد. مطالعات نشان داده است که سلول های ایمنی ای با نام سلول های T کمک کننده ی 17(Th)  در این روند نقش دارند و ارتباط دهنده ی باکتری ها و ایجاد کننده ی التهاب می باشند. سلول های TH17 در بیماران مبتلا به التهاب لثه بیشتر از افراد سالم وجود دارند. درواقع افزایش سلول های TH17 با شدت بیماری لثه مرتبط است. سلول های TH17 در مناطقی که بعنوان سد می باشند مانند پوست، دهان و مجرای گوارش بیش از سایر قسمت های بدن وجود دارند. از آن جایی که سلول های Th17 درمقابل بیماری برفک دهانی و عفونت های قارچی دهان افزایش می یابند در بیماری های التهابی ای مانند پسوریازیس، کولیت نیز دیده می شود. برای دانستن بهتر نقش این نوع سلول ایمنی، محققان دریافتند در لثه ی موش ها نیز مانند انسان ها، میزان سلول های Th17 در موش های مبتلا به بیماری های لثه بیش از موش های سالم می باشد. برای دانستن تاثیر میکروب ها بر تعداد Th17، محققان از آنتی بیوتیک های ویژه ای برای از بین بردن باکتری های موجود در بافت دهان موش بیماراستفاده نمودند و پس از آن مشاهده شد میزان سلول های Th17 در لثه کاهش یافته است. بنابر این نتیجه ی بدست آمده نشان داد باکتری ها باعث تحریک سلول های Th17 و تجمع آن ها می شوند. سپس محققان دریافتند با مسدود ساختن سلول های Th17 می توان بیماری های لثه را کاهش داد. محققان با کاهش میزان سلول های Th17 نیز نتیجه ای مشابه مطالعه ی قبل گرفتند. بنابر این می توان گفت داروهای مسدود کننده ی Th17 با کاهش Th17 مانع از تحلیل رفتن استخوان می شود. تحلیل استخوان از بزرگترین مشکلات بیماران مبتلا به التهاب لثه می باشد. محققان با انجام این مطالعه بر روی انسان ها نیز نتایج مشابهی دریافت نمودند.

این نتایج شواهدی کلیدی برای مکانیزم بیماری های لثه ارائه می دهد. علاوه بر مطالعات نشان می دهد برای کنترل بیماری های التهاب لثه می توان سلول Th17 را هدف درمان قرار داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه