تاریخ انتشار: دوشنبه 28 آذر 1390
نقش ریز RNA ها درمهارسلول های سرطان پستان

  نقش ریز RNA ها درمهارسلول های سرطان پستان

در سرطان پستان بدون گیرنده استروژن، تولید این ریز RNA اغلب کاهش می یابد و این با رفتار بدخیم سلول های توموری در ارتباط است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان آلمان ، مولکول کوچک RNA  به نام miR-520 را کشف کرده اند که درمتوقف کردن دو مسیرتکوینی سرطان در سلول ها نقش دارد.
در سرطان پستان بدون گیرنده استروژن، تولید این ریز RNA اغلب کاهش می یابد و این با رفتار بدخیم سلول های توموری در ارتباط است.
تیم DKFZ دریافت که تومورهایی با سطوح پایین miR-520 تمایل زیادی به متازتاز دارند.
ریز RNA ها یا miRNA ها مولکول های RNA کوچکی هستند که تنها حدود 20 نوکلئوتید داشته و هیچ پروتئینی را کد نمی کنند.
آنها بسیاری از فرآیندهای مهم سلول را با اتصال به RNA های پیامبر تنظیم و در نتیجه تولید پروتئین مربوطه را متوقف می کنند.
در سرطان ، تولید برخی از miRNA ها اغلب کاهش یافته یا تقویت می شود. این بویژه بر miRNA هایی که تنظیم کننده فعالیت ژن های پیشبرنده سرطان است تاثیرمی گذارد.
مولکول کلیدی در توسعه سرطان، یک فاکتور رونویسی به نام NFkappaB است که یک کلید مهم برای بسیاری از ژن ها با اثرات التهابی است.
در DKFZ ، پروفسور Stefan Wiemann  و همکارانش اکنون در حال بررسی این مسئله هستند که ریز RNA هایی که تولید NFkappaB را تحت تاثیر قرارمی دهد درسرطان پستان چه نقشی دارند.
تیم DKFZ بیش از هشتصد miRNA ها را مورد مطالعه قرار داده و یک خانواده از مولکول های RNA شناخته شده با عنوان MIR - 520  را کشف کردند که تولید NFkappaB را به شدت کاهش می دهد.
اگر سلول ها NFkappaB کمتری تولید کنند، تولید مولکول های پیشبرنده التهاب کاهش می یابد واین مانعی برای رشد سرطان است.
 MIR – 520 تنها به عنوان مانعی برای سرطان با مهار NFkappaB عمل نمی کند بلکه ، تیم Wiemann کشف کردند که این ریز RNA مسیرهای دیگر سیگنالینگ پیشبرنده سرطان را که توسط فاکتور رشد TGF مورد هدف قرار می گیرد را نیز مهار می کند.
 TGF بتا موجب عدم پایداری سلول های بدخیم  دربافت می شود و بنابراین آنها را قادر به حمله به اندام های اطراف می کند که یکی از ویژگی های مشخصه سلول های سرطانی است.
پس از آن ، محققان DKFZ بررسی کردند که آیا یافته های به دست آمده از سلول های سرطانی در ظروف کشت با سرطان پستان نیز مرتبط است. با بررسی نمونه بافت توموری از 76 بیمار، این تیم متوجه شد که تومورهایی که در حال حاضر به غدد لنفاوی گسترش یافته است MIR - 520 کمتری نسبت به آنهایی که هنوز منتشر نشده اند تولید می کنند.
با این حال، این ارتباط فقط در تومورهایی که گیرنده های هورمون جنسی زنانه، استروژن (تومورهای ER - negative) را تولید نمی کند وجود داشت.
Wiemann گفت : یافته های ما به وضوح نشان می دهد که MIR - 520، متوقف کننده واقعی سرطان است که رفتار بدخیم سلول های توموری را از دو راه مختلف سرکوب می کند. در بسیاری از موارد درمان سرطان پستان ER - منفی دشوار است.
توسعه درمان با MIR - 520 که چندین مسیر سیگنالینگ پیشبرنده سرطان را مهار می کند ممکن است یک گزینه جالب توجه باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه