تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 بهمن 1397
ترمیم قلب های آسیب دیده با استفاده از تکه های بافتی مشتق از سلول های بنیادی

  ترمیم قلب های آسیب دیده با استفاده از تکه های بافتی مشتق از سلول های بنیادی

محققین در مرکز پزشکی بازساختی قلب و عروق بریتانیا در امپریال کالج لندن، پچ ها یا تکه هایی را از سلول های انسانی تولید کرده اند که می توانند بدنبال حمله قلبی به قلب بیماران پیوند شوند و عملکرد قلبی وی را احیا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، نارسایی قلبی منجر به اختلالا در عملکرد پمپاژی قلب می شود و در نتیجه فرد دچار علایمی مانند خستگی و مشکلات تنفسی می شود. در حال حاضر داروهای موجود تنها می توانند با پیشرفت بیماری مقابله کنند و ریشه بیماری را نمی توانند درمان کنند. به همین دلیل محققین همواره به دنبال یافتن راه های جایگزین برای درمان آسیب های قلبی بوده اند. در این راستا محققین امپریال کالج لندن توانسته اند تکه های بافت قلبی را با استفاده از سلول های بنیادی انسانی تولید کنند. پیوند این تکه ها به قلب نه تنها از عضلات قلبی آسیب دیده حمایت می کند بلکه موجب می شود که این اندام به طور موثرتری خون را پمپ کند و هم چنین ترکیباتی را آزاد کند که سلول های قلبی را تحریک به ترمیم و بازسازی کند. نارسایی قلبی یک مشکل قدیمی و لاعلاج محسوب می شود که با آسیب عضلانی ناشی از حملات قلبی آغاز می شود.

برای تولید این پچ ها یا تکه های بافت قلبی، محققین سلول های پوستی بیمار را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تمایز دادند. در ادامه این سلول ها به سلول های عضلانی قلبی تمایز داده شده و به صورت تکه های بافتی رشد داده شدند. این سلول های عضلانی قلبی به طور هم زمان شروع به تپیدن کردند. استفاده از این تکه های بافتی در مدل جانوری نارسایی قلبی امیدوار کننده نشان داده است. محققین امیدوارند که کارآزمایی های بالینی انسانی را ظرف دو یا سه سال آینده شروع کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه