تاریخ انتشار: یکشنبه 02 تیر 1392
روشی نوین دربازسازی سلولی های آسیب دیده قلبی

  روشی نوین دربازسازی سلولی های آسیب دیده قلبی

یک تیم علمی به رهبری محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به بررسی رویدادهای پویای بازسازی قلبی بعداز صدمه به بطن قلب در گونه ای از ماهی به نام zebrafish شد.این یافته ها نشان داد که نیاهای سلولی مختلف در قلب بسیار منعطف تراز آنچه قبلا تصور می شد عمل می کنند و قادر به تغییر و تبدیل به انواع سلول های جدید هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان  و به نقل از sciencedaily ؛

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا منجربه شناسایی یک منبع بالقوه جدید برای بازسازی عضله آسیب دیده قلب شد.به گفته این دانشمندان به دلیل ناتوانی قلب پستانداران در بازسازی سلول های جدید و ترمیم خود، نارسایی قلبی ، علت اصلی مرگ و میر در جهان می باشد.با این حال مهره داران پست تر مانند zebrafish قادر به تولید سلول های  جدید عضله بطن قلب یا cardiomyocytes می باشند. این سلول ها قادرند تا جایگزین سلول های قلبی اسیب دیده و از بین رفته در حمله قلبی و انفارکتوس شوند.

در این مطالعه دانشمندان با  دستکاری های ژنتیکی در zebrafish  یک مدل با اختلال در عضله قلبی ایجادکردند .پس از این تخریب ، عضلات دهلیزی و بطنی  با استفاده از پروتئین های فلورسنت مورد بررسی قرار گرفت.سپس این محققان با استفاده از روش نقشه برداری ژنتیکی نشان دادند که سلول های cardiomyocytes دهلیزی طی فرایندی به نام transdifferentiation می توانند به cardiomyocytes بطنی تبدیل شوند . این فرایند به سلول های دهلیزی این امکان را می دهد که بتوانند سلول های بطنی را بازسازی و ترمیم کنند و نهایتاً در درمان حملات قلبی موثر واقع شوند.به گفته دکتر Ruilin Zhang : این یکی از اولین مطالعاتی بود که برروی دودمان خاصی از سلولی های قلبی zebrafish انجام شده و می تواند سرنوشت درمانی قلب انسان را تغییر دهد.

پایان مطلب

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه