تاریخ انتشار: شنبه 18 اسفند 1397
روشی جدید برای تولید تخمدان های مصنوعی

  روشی جدید برای تولید تخمدان های مصنوعی

تیمی از محققین دانشگاه نومبرگ گام مهمی را به سمت تولید تخمدان های مصنوعی برای بیمارانی که از سرطان رنج می برند یافته اند. در واقع آن ها راهی خلاقانه را برای احیای باروری در بیماران سرطانی ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress، یک تخمدان مصنوعی به زنان کمک می کنند، در حالی که از سرطان رنج می برند و ناچار به استفاده از شیمی درمانی و تحمل عوارض جانبی مربوط به آن(نابارور شدن) هستند، قابلیت باردار شدن داشته باشند. در سال های اخیر جامعه علمی همواره به دنبال یافتن راهی برای بازسازی تخمدان زنان در آزمایشگاه بوده است و به همین دلیل بیومتریال یا زیست مواد متنوعی را در سال های اخیر تست کرده اند. در این راستا تیمی از محققین و مهندسین دانشگاه نومبرگ رویکرد جدیدی را ارائه کرده اند.

در مطالعه ای تحت عنوان" Electrospun patterned porous scaffolds for the support of ovarian follicles growth: a feasibility study "، آن ها از روشی موسوم به الکتروریسی استفاده کرده اند که در سال های اخیر کاربرد گسترده ای در تولید داربست های سنتتیک و طبیعی داشته است. در این مطالعه، آن ها از یک پلیمر زیست تخریب پذیر موسوم به پلی اپسیلون کاپرولاکتون استفاده کرده و آن را برای اولین بار با ژلاتین مخلوط کردند و داربستی متشکل از الیاف بسیار نازک را تولید کردند که ساختار طبیعی و شکل کورتکس تخمدان را شبیه سازی می کند. از این داربست برای چسبیدن و رشد فولیکول های گرفته شده از تخمدان خوک استفاده شد و زنده مانی فولیکول ها و اووسیت ها تا 10 روز بعد از کشت سنجیده شد. نتایج نشان داد که شمار زیادی از فولیکول ها زنده بوده و شکل اختصاصی شان را حفظ کردند. محققین این دستاورد را گام مهمی به سمت تولید تخمدان های مصنوعی ایده آل می دانند که می تواند شرایط محیط طبیعی تخمدان را برای رشد و بلوغ فولیکول ها فراهم آورد. به عقیده محققین با استفاده از این داربست های مصنوعی تداعی کننده تخمدان، حتی زنان و دخترانی که به دلیل ابتلا به سرطان ناچار به استفاده از درمان های تهاجمی و نابارور کننده هستند، شانس باردار شدن را خواهند داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه