تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 تیر 1392
اثر BPA در سرطانی شدن سلول ها ی بنیادی

  اثر BPA در سرطانی شدن سلول ها ی بنیادی

دانشمندان می گویند خطر سرطان پروستات در سلول های بنیادی انسان به علت قرار گرفتن در معرض دوزهای پائین ماده ای به نام BPA افزایش می یابد.
امتیاز: Article Rating
مطالعه جدیدی نشان می دهد که مجاورت کشت های بافتی با مقادیر کم ماده ای به نام plastic bisphenol A یا BPA با افزایش خطر سرطانی شدن سلول های بنیادی پروستات انسان همراه است.

BPA یک استروژن سنتز شده است که برای افزایش انعطاف پذیری بسیاری از محصولات شامل ظروف و قوطی های غذا، لوح های فشرده، عینک ها و حتی شیشه شیر بچه استفاده می شود. می توان گفت تقریبا همه افراد مقادیری از این ماده شیمیایی را در بدن خود دارند. این ماده شیمیایی به دلیل افزایش خطر بیماری اخیرا توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده است. مساله نگران کننده در مورد BPA این است که این ماده همانند هورمون های طبیعی فعال موجود دربدن عمل می کند و تعادل هورمونی بدن را بر هم می زند.علاوه بر این بر روی جنین ها ی در حال رشد نیز اثرات سوئی خواهد گذاشت. زیرا با اختلال به وجود آمده زمینه هدایت سلول ها به سمت بیماری ها فراهم می شود.

در مطالعه انجام شده، محققان سلول های بنیادی پروستات انسان را برای رشد بافت پروستات در موش به کار برده اند. آن ها دریافته اند که وقتی سلول ها در معرض BPA قرار می گیرند به طور قابل توجهی سرطان پروستات و نیزبروز بیماری دیگری به نام prostate epithelial neoplasia یاPIN درآن ها افزایش می یابد. این نتایج به این معنی است که سلول های بنیادی اهداف مستقیم BPA هستند و به همین علت اثرات طولانی مدت این ماده شیمیایی در سراسر بدن وجود خواهد داشت.  در مرحله دیگری از تحقیقات خود، محققان با جدا سازی سلول های بنیادی پروستات از مردان جوان  و آزمایشات  انجام شده در موش ها قادر به مشاهده  مجدد اثرات منفی BPA بر روی بافت پروستات شده اند. 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه