تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 تیر 1392
تولید سلول هایی مشابه سلول های بنیادی خون ساز

  تولید سلول هایی مشابه سلول های بنیادی خون ساز

پژوهشگران با انتقال چهار ژن به سلول های فیبروبلاست موش ، سلول هایی تولید کرده اند که شبیه سلول های بنیادی خون سازند . این نوع سلول های بنیادی که hematopoietic stem cell نامیده می شوند، هر روز میلیون ها سلول خونی جدید را در بدن ایجاد می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical ،این یافته ها در آینده به تولید سلول های بنیادی و پیش ساز مختص هر بیمار کمک خواهد کرد. با تولید سلول های خونی تمایز یافته از سلول های مذکور می توان از آن ها در درمان بیماری های خونی سود جست.

این گروه 18 فاکتور ژنتیکی القا کننده فعالیت خون سازی را بررسی نموده و ترکیبی از چهار فاکتور رونویسی ، Etv6،cFos،Gfi1b وGata2 شناسایی کردهاند که برای تولید سلول ای پیش ساز رگ خونی و سلول های خونی کافیند. سلول های پیش ساز شاخصی  به نام CD34، Sca1، Prominin1 را بیان می کنند. به گفته پژوهشگران سلول هایی که در محیط آزمایشگاه کشت داده شده اند نهایتا می توانند به سلول ها ی خونی بالغ تبدیل شوند.

پیش از این بسیاری از محققان تلاش کرده بودند سلولهای بنیادی خون ساز را از سلول های بنیادی جنینی به دست آورند اما به علت دشواری فرایند موفقیتی حاصل نشده بود .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه