تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 تیر 1392

  بیان ژن های خاص، عامل ایجاد تنوع عصبی


یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه New York نشان دادند، نوعی از ژن ها که به صورت پی در پی درسلول های بنیادی مغزی بیان می شوند ، تولید و تنوع عصبی در سیستم بینایی مگس میوه را کنترل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از medicalnewstoday؛به منظور توسعه مغز و همچنین جهت عملکرد درست مغزی، انواع مختلفی از سلول های عصبی و گلیا باید از تعداد کمی از سلول های اجدادی تولید شوند.با درک بهتر جزئیات این فرایند،  دانشمندان قادر به شناخت راه هایی برای اصلاح طیف وسیعی از بیماری های عصبی مانند میکروسفالی یا neurodegeneration خواهند بود.

در طی پژوهش انجام شده در آزمایشگاه زیست شناسی پرفسور Claude Desplan این فرایند با مطالعه نورونهای مراکز بینایی در مگس میوه (درزوفیلا) مورد بررسی قرار گرفت . مگس درزوفیلا به دلیل سادگی نسبی  ، یک مدل قدرتمند برای مطالعه  تنوع عصبی می باشد.ساختار مغزی مورد مطالعه در این گونه، مدولا نام دارد که شامل حدود 40000 نورون است که متعلق به بیش از 70 نوع سلول می باشد.

محققان دراین مطالعه  به طور خاص، نوع ، زمان و چگونگی بیان ژن ها در نوروبلاست مدولا(مغز مگس میوه ) را مورد بررسی قرار دادند.یافته های بدست آمده نشان داد که، پنج ژن کد کننده ی پنج فاکتور رونویسی مختلف با یک نظم مشخص شده زمانی در نوروبلاست مدولا بیان می شود. این پنج ژن یک آبشار زمانی را تشکیل می دهند به طوری که یک ژن می تواند ژن بعدی را فعال کرده و ژن قبل از خود را سرکوب کند.در نتیجه این فرایند می تواند منجر به تنوع عصبی در مدولای درزوفیلا شود.این نتایج به همراه سایر مطالعات انجام شده نشان می دهد که یک مکانیسم مشابه در انسان  و سایر پستانداران می تواند تنوع عصبی را ایجاد نماید.

پایان مطلب

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه