تاریخ انتشار: شنبه 08 تیر 1392
ایجاد اولین بانک سلولی اجداد اسب های دنیا
از سوی محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛

  ایجاد اولین بانک سلولی اجداد اسب های دنیا

بانك سلولهاي انساني و جانوري مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق به تهيه و نگهداری مجموعه سلولهاي فيبروبلاستي از 51 راس اسب کاسپین شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز در خصوص این خبر گفت:  امروزه صنعت اسب در بین پنج صنعت اولیه پررونق دنیا قرار دارد و ایران نیز مهد اولیه پرورش اسب در دنیاست. اسب کاسپین از شش هزار سال قبل از میلاد در سواحل دریای مازندران می زیسته و برای اولین بار در سال 1344 (ه.ش) در اطراف شهر آمل در استان مازندران توسط خانم لوئیز فیروز کشف شد. این اسب که دارای قدی کوتاه و گوشهای کوچک است، با عنوان اسب مینیاتوری خزر نیز معروف است و به عنوان یکی از نژادهای پایه در سطح بین‌المللی شناخته شده است.
 
وی افزود: اسب کاسپین - نژاد  بومي كشور ايران است. به همین دلیل ذخیره ژنتیکی ارزشمندی محسوب می شود و متاسفانه بدلیل عدم توجه به پرورش و مطالعات مرتبط با این حیوان در موطن اصلی خود در آستانه انقراض قرار دارد.
 
دکتر فاضلی اذعان کرد: اگر چه سالها از تاسیس انجمن های مختلف اسب کاسپین در بریتانیا و امریکا و چند کشور دیگر می گذرد و از ذخایر ژنتیکی این اسب بهره برداری صورت گرفته است و صادرات این اسب به یک تجارت پر سود در این کشورها تبدیل شده است ولی بدلیل ایجاد همخونی بالا و یکنواختی گله ها در خارج از کشور، دستیابی به منبع اصلی ذخایر ژنتیکی این گنجینه طبیعی از آرزوهای آنها بشمار می رود، لذا شناسایی و ثبت بین المللی و  برنامه ریزی جهت توسعه پرورش و تکثیر این موجود و استفاده از آن در جهت تولید ثروت بسیار ضروری است.
 
وی خاطر نشان کرد: به عنوان یک اقدام عاجل در جهت ثبت این میراث گرانبهای ملی و جلوگیری از خطر انقراض آن برای اولین بار در سطح جهان از سوی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران رده های سلولی از جمعیت اسب کاسپین کشور (اسبچه  خزر) تهیه گردید. اين مجموعه سلولي مي تواند زمينه ساز توجه بيشتر براي حفظ اين گونه با ارزش به عنوان يكي ازاقلام گنجينه تنوع زيستي باشد. نتیجه این پروژه ملی مجموعه سلولی است که علاوه بر ارزش آن درحفظ ذخایر ژنتیکی و جلوگیری از انقراض اسب کاسپین ، به عنوان منبعي سهل الوصول و آماده براي تحقيقات ژنتيك ، اصلاح نژاد، همانندسازي و... در اختيار محققين علاقمند قراردارد.
 
شایان ذکر است، مشخصات رده هاي سلولي، همراه با اطلاعات مربوط شامل: شناسنامه حيوان، شناسنامه سلول و عكس حيوان از طريق سايت مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در دسترس است. علاقمندان مي توانند براي مشاهده اطلاعات به فهرست رده هاي فيبروبلاستي بانك سلولهاي انساني و جانوري به  سايت مركز به نشانی www.ibrc.ir مراجعه نمايند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه