تاریخ انتشار: یکشنبه 09 تیر 1392
امید تازه ای در درمان برای MS

  امید تازه ای در درمان برای MS

با استفاده از نوع خاصی تصویربرداری در گورخر ماهی برای بررسی دقیق تر الیگودندروسیت ها، محققان کشف کرده اند که این سلول ها میلین را تنها پنج ساعت بعد از بوجود آمدن نورون ها، در اطراف آن ها تولید می کنند.
امتیاز: Article Rating

میلین چربی در برگیرنده رشته های عصبی که نورون ها را در مغز و نخاع محافظت می کند، در بیماری Multiple Sclerosis  یا MS تخریب می شود. محققان درتلاش برای تعیین این که آیا سلول ها ی تولید کننده میلین که الیگودندروسیت نام دارند می توانند برای ساخت میلین جدید تحریک شوند مطالعات فراوانی انجام داده اند. در مطالعه ای که اخیرا نتایج آن در مجله  Developmental Cell ارائه شده است، پژوهشگران دریافته اند که الیگودندروسیت ها میلین را تنها پنج ساعت بعد از بوجود آمدن نورون ها می سازند. این یافته می تواند به پژوهشگران کمک کند اطلاعات خود را در مورد این که چه چیز لازم است تا سلول ها تشویق به تولید میلین شوند، افزایش دهد. اگر دانشمندان دریابند چه عاملی بعد از پنج ساعت سلول ها را برای ساخت میلین بلوکه می کند، قادر به حذف آن نیز خواهند شد. درمان های صورت گرفته نیز بیشتر بر روی تولید الیگودندروسیت های جدید متمرکز خواهد شد تا سعی در تحریک الیگودندروسیت های موجود.

علت استفاده از گورخر ماهی برای مطالعه تشکیل صفحات میلین توسط سلول های الیگودندروسیت ، شفافیت بدن این موجود در مراحل اولیه تکوین آن است که به محققان اجازه می دهد مستقیما سلول ها را دربدن این نوع ماهی مشاهده نمایند. علاوه بر این انسان و گورخر ماهی ژن های مشابه بسیاری دارند و این تشابهات در ژن هایی که با بیماری ها مرتبطند به بیش از 80 درصد می رسد . بنابراین گورخر ماهی با روش های بسیار مشابهی به اغلب داروهایی که در انسان به کار می روند، پاسخ می دهد.

در آینده گورخر ماهی برای شناسای ژن های جدید و داروهایی که می تواند بر تشکیل و ترمیم میلین تاثیرگذارباشد، استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه