تاریخ انتشار: دوشنبه 10 تیر 1392
سلول درمانی سرطان ریه در مرحله تحقیقاتی است
دکتر ایرج خسرونیا

  سلول درمانی سرطان ریه در مرحله تحقیقاتی است

دکتر «ایرج خسرونیا» رییس هییت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران معتقد است سلول درمانی سرطان ریه مستلزم تحقیقات همه جانبه پزشكان برای رسیدن به روش های درمان سرطان است. در این باره خبرنگار «بنیان» گفت و گویی را با وی انجام داده است که در پی می آید.
امتیاز: Article Rating
-    آقای دکتر لطفا در خصوص سلول درمانی سرطان ریه بفرمایید.
 
سلول‌های بنیادی برای مصارف مختلف پزشکی و درمان بیماری های مختلف استفاده می‌شود و امروزه این علم آن قدر پیشرفت داشته است که بسیاری از بیماری ها را درمان کند. در روش سلول درمانی برای سرطان ریه، امید است تا با تزریق سلول های بنیادی به بافت اطراف تومور، این نوع از سرطان ریشه کن شود که هنوز در مرحله تحقیقاتی است و هیچ نتایجی را در بر نداشته است.
 
-     دلایل ابتلا به سرطان ریه چیست؟
 
سرطان ریه بیماری پنهان و نهفته است که علت آن چندان مشخص نیست. اما اعتیاد به دخانیات، آلودگی هوا ، بیماری های عفونی پی در پی و برونشیت می تواند زمینه را برای ابتلا به این نوع از سرطان فراهم کند. این بیماری در ابتدا با سرفه ، خلط ، درد قفسه سینه ، دفع خون از گلو، تنگی نفس و لاغری  همراه است.
 
-         انواع مختلف سرطان ریه را نام ببرید.
 
سرطان ریه دو نوع است؛ SCLC  و NSCLC . SCLC که 15 درصد بیماران شامل آن می شود و NSCLC که دیگر انواع سرطان ریه را شامل شده و 85 تا 90 درصد بیماران مبتلا به این نوع هستند.دلیل جدایی این دو نوع رفتار تومورها و نحوه درمان آنها ست که از هم متفاوت است. که در نوع SCLC تمایل به تهاجم و انتشار بیشتری دارد.
 
-      از چه راههایی می توان سرطان ریه را تشخیص داد؟
 
با عکسبرداری از قفسه سینه یا سی تی اسکن می توان از هرگونه حالت غیر طبیعی در ریه ها مطلع شد. همچنین برای مشاهده مستقیم مجاری تنفسی ، ریه ها و نمونه گیری یا بیوپسی از تومور می توان از برونکوسکوپی استفاده کرد. سی تی اسکن ، ام آر آی و لیزرتراپی نیز می تواند ابتلا به سرطان ریه را نشان دهد. اگر بیمار زود متوجه ابتلا به سرطان نشود، این بیماری سبب تجمع مایعی در اطراف ریه ها شده یا به ریه ی مقابل یا ارگان های دور دست مثل مغز و استخوان ها منتشر می شود.
 
-     بیشتر در چه سنی افراد ممکن است به سرطان ریه مبتلا شوند و این نوع از سرطان در زنان شایع تر یا در مردان؟
 
بیشترین رنج سنی که افراد ممکن است در آن به سرطان ریه مبتلا شوند 40 تا 60 سال است که این نوع از سرطان کم کم تبدیل به یکی از سرطان های شایع در کشور ما شده است که در مردان شایع تر است.  
 
-     درمان مناسب برای سرطان ریه چیست؟
 
 جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی از درمان های مناسب برای سرطان ریه است که بسته به نوع بیماری از آن ها استفاده می شود. پس از درمان بیمار باید به شکل مداوم به پزشک مراجعه کند چون این بیماری به طور کامل ریشه کن نمی شود و عود می کند. در نتیجه بیماران باید به طور دایم با پزشک خود در ارتباط باشند تا اقدامات درمانی برای آن ها انجام شود.
 
-    آیا سرطان ریه منشا ارثی دارد؟
 
منشا بسیاری از سرطان ها در ایران مشخص نیست و نمی توان ادعا کرد که ژنتیکی یا ارثی است. همچنین میزان دخالت جهش های ژنتیکی نیز در ابتلا به این نوع از سرطان موثر است.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه