تاریخ انتشار: شنبه 25 خرداد 1398
توالی یابی RNA تک سلولی پیچیدگی داخلی ارگانوئیدهای شبکیه مشتق از سلول های بنیادی را نشان داده است

  توالی یابی RNA تک سلولی پیچیدگی داخلی ارگانوئیدهای شبکیه مشتق از سلول های بنیادی را نشان داده است

پیشرفت های اخیر تولید ارگانوئیدهای شبکیه سه بعدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی، به عنوان ساختاری شبیه با چشم در حال تکوین مقدور ساخته اند؛ با این حال، در حال حاضر روش های قوی برای تعریف و ویژگی یابی انواع سلول های هتروژن(ناهمگون) درون این ارگانوئیدها طی گذشت زمان وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در حالی که مطالعات اندک توالی یابی RNA تک سلولی(scRNA-Seq) را در بافت شبکیه انسانی و ارگانوئیدها گزارش کرده اند، محققین دانشگاه نیوکاسل انگلیس در مطالعه ای با همین رویکرد پیچیدگی کامل ارگانوئیدهای شبکیه را نشان داده اند. در این مطالعه جدید دکتر کولین و همکارانش امیدوار بودند که از طریق به کاربردن تکنیک مدارهای مجتمع فلوئیدیک(IFC) با کارایی بالا برای scRNA-Seq، ارگانوئیدهای شبکیه مشتق از سلول های بنیادی جنینی انسانی(hESCs) را طی دوره زمانی تمایزی شان مورد بررسی قرار دهند.

آن ها کار خودشان را با تولید ارگانوئیدهای شبکیه از سلول های بنیادی جنینی انسانی(ESCs) و به کار بردن scRNA-Seq در سه باز زمانی مجزا(60، 90 و 200 روز) و نشان دادن حضور 9 کلاستر سلولی مختلف نشان دادند. جالب این که پنج کلاستر انواع اصلی سلول های شبکیه شامل اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه، سلول های گانگلیونی شبکیه، گیرنده های مخروطی، گیرنده های استوانه ای و گلیای مولر را دار بودند و چهار کلاستر دیگر ژن های خاص سلول های میتوزی، ترکیبات ماتریکس خارج سلولی و هموستازی را بیان کردند. آنالیزهای بیشتر کلاسترهای سلولی نشان داد که در حالی که سلول های میتوزی و سلول های گانگلیونی شبکیه با گذشت زمان حضور رو به کاهشی را نشان دادند، تشکیل افزایش یافته اپی تلیوم رنگ دانه دار شبکیه مجزا و ظهور گیرنده های نوری استوانه ای و مخروطی از پیش ساز با گذشت زمان اتفاق افتاد و این امر با افزایش تعداد گلیای مولر نیز همراه بود. به طور کلی، آنالیزهای زمانی کلاسترهای در حال تکامل تولید ارگانوئیدهای شبکیه ای از سلول های بنیادی جنینی را نشان می دهد که تداعی کننده تکوین درون تنی شبکیه هستند و بوسیله کلاستر سلولی میتوزی قابل تشخیص هستند.

به طور کلی، این مطالعه جدید جذاب پتانسیل scRNA-Seq را برای نشان دادن پیچیدگی ذاتی ارگانوئیدهای شبکیه نشان می دهد و ثابت می کند که چگونه سلول های بنیادی جنینی در راه تمایز به ارگانوئیدهای شبکیه، مسیر تکوینی طبیعی شبکیه را طی می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه