تاریخ انتشار: شنبه 25 خرداد 1398
کشف یک ترکیب دارویی موثر برای گلیوبلاستوما

  کشف یک ترکیب دارویی موثر برای گلیوبلاستوما

معمولا، محققین زیست شناسی مولکولی سرطان را برای یافتن درمان های جدید مورد مطالعه قرار می دهند، اما گاهی اتفاقات کلیدی دیگری نیز در حاشیه اتفاق می افتد: در زمان جست و جوی درمان جدید، محققین اطلاعات کلیدی را در مورد زیست شناسی سرطان بدست می آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز تحقیقات سرطان ملی اسپانیا (CNIO) ترکیب دارویی جدیدی را شناسایی کرده اند که مانع از ایجاد مقاومت درمانی در موش های مبتلا به گلیوبلاستوما(بدخیم ترین تومور مغزی) می شود. هم چنین آن ها ارتباط غیر قابل انتظاری را بین مسیر RAS(دخیل در بسیاری از سرطان ها) و حفظ تلومرها مشاهده کردند. به همین دلیل آن ها به دنبال استفاده از داروهای تایید شده ای رفتند که بتوانند این هدف جدید را بلوک کنند.

تلومرها ساختارهای حفاظت کننده در انتهای کروموزوم ها هستند. محققین دریافته اند که حمله به تلومرها در سلول های سرطانی می تواند یک استراتژی موثر برای متوقف کردن رشد سرطان باشد. به طور ویژه، محققین دریافتند که مهار پروتئین تلومر TRF1 پیشرفت تومور را در مدل های گلیوبلاستومای انسانی و موشی مختل می کند. محققین دریافته اند که سلول های گلیوبلاستومایی موسوم به سلول های بنیادی گلیومایی دارای سطوح بسیار بالایی از TRF1 هستند. بلوک کردن این پروتئین با ترکیباتی که در CNIO تولید شده اند موجب ایجاد یک استراتژی موثر برای افزایش بقای 80 درصدی موش های مبتلا به گلیوبلاستومایی شد.

تست 114 داروی ضد سرطانی شناخته شده برای مسیرهای سرطانی شناخته شده نشان داد که ترکیبی از چند مورد از این داروها قادر به بلوک کردن TRF1 در سلول های گلیوبلاستومایی و سرطان ریه هستند. به طور جالب، مکانیسم عمل این داروها مسیرهای مولکولی مانند RAS است که ارتباط نزدیکی با سرطان دارند. تست این ترکیب دارویی در مدل موشی گلیوبلاستوما نتایج بسیار امیدوار کننده ای را نشان داد. محققین امیدوارند که بتوانند از این ترکیب دارویی در آینده ای نزدیک در مطالعات انسانی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه