تاریخ انتشار: شنبه 01 تیر 1398
بافت های پرینت شده از سلول های بنیادی سه بعدی، راهی برای درمان بیماری های کلیوی

  بافت های پرینت شده از سلول های بنیادی سه بعدی، راهی برای درمان بیماری های کلیوی

بافت زیست پرینت شده سه بعدی مشتق از سلول های بنیادی می تواند در آینده ای نزدیک برای درمان بیماری های کلیوی پیشرفته استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری های کلیوی یک بیماری خاموش است که غالبا علایم آن به صورت خاموش است. تاکنون درمان موثری جز پیوند کلیه برای این بیماران وجود نداشته است و این گزینه درمانی نیز به دلیل کمبود اهدا کننده با محدودیت مواجه است. محققین بر این باورند که سلول های بنیادی و کارآزمایی های بالینی می توانند تکوین گزینه های درمانی جدید در زمینه بیماری های کلیوی را تسریع کنند.

اولین بار در سال 2015 بود که پروفسور لیتل و همکارانش ارگانوئید کلیوی را در پتری دیش (ظروف آزمایشگاهی) تولید کردند. این ارگانوئیدهای کلیوی کوچک تر از بند انگشت هستند و بسیاری از مشخصه های کلیه با اندازه طبیعی از جمله مجاری و عروق کلیوی تشکیل دهنده نفرون های کلیوی را دارا بودند. می توان از این مینی کلیه ها برای درک بهتر نحوه تکوین کلیه ها و پاتوژنز بیماری های کلیوی استفاده کرد. اما در مطالعه ای جدید لیتل و همکارانش بافت پرینت شده سه بعدی از کلیه را با استفاده از سلول های بنیادی تولید کرده اند که قابلیت درمان بیماری های کلیوی پیشرفته را دارند. آن ها از یک پی پت هدایت شونده با کامپیوتر برای لایه بندی سوسپانیسونی از سلول های زنده(جوهر زیستی) روی یکدیگر و ایجاد بافت های زنده مصنوعی در آزمایشگاه استفاده کردند به عقیده محققین این بافت های زنده موسوم به organovo می توانند در آینده ای نزدیک برای ترمیم آسیب های کلیوی استفاده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه