تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1398
تکنولوژی organ-on-a-chip راه را برای پزشکی شخصی در بیماری های گوارشی و کبدی هموار می سازد

  تکنولوژی organ-on-a-chip راه را برای پزشکی شخصی در بیماری های گوارشی و کبدی هموار می سازد

یکی از جالب ترین پیشرفت ها در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی تکوین سیستم های ارگانوئید بوده است که ساختارهای سه بعدی شبه اندامی هستند که اندام مربوطه در شرایط بدنی را تقلید می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید که در Digestive and Liver Disease به چاپ رسیده است، محققین برخی دستاوردها یا زمینه های تحقیقاتی استفاده از organ in a dish را در زمینه مطالعات گوارشی و کبدی مورد تاکید قرار داده اند.

پیشرفت های اخیر در زمینه زیست شناسی سلول های بنیادی، کشت طولانی مدت بافت های روده ای یا کبدی ارگانوتیپیک از سلول های بنیادی موجود در بافت یا سلول های بنیادی پرتوان مقدور ساخته اند. این ساختارهای سه بعدی موسوم به ارگانوئید یک پیشرفت قابل توجه در شبیه سازی ساختاری و عملکردی پیچیدگی های اندام های مختلف در کشت سلول را در مقایسه با کشت های متداول نشان می دهند. آن ها می توانند ساختار، عملکرد و حتی ویژگی های ژنتیکی بافت مربوطه را شبیه سازی کنند. تکنولوژی ارگانوئیدها می تواند در نشان دادن دیدگاه های جدید در مورد زیست شناسی پایه مانند بیولوژی سلول های بنیادی، اندام زایی، تمایز سلولی، برهمکنش های سلول-سلول و عملکردهای فیزیولوژیک مفید باشد و نقش مهمی را در آینده پزشکی بازساختی بازی کند. در این میان در زمینه گاستروانترولوژی و هپاتولوژی در سال های گذشته پیشرفت های زیادی صورت گرفته است که در زیر به مواردی از آن ها اشاره می شود:

  1. ارگانوئیدهای هپاتوبیلاری(کبدی صفراوی) اولین بار در سال 2007 ظرفیت دو توانه هپاتوبلاست ها برای تولید هپاتوسیت ها و رده صفراوی را نشان دادند
  2. ارگانوئیدهای روده ای اولین با در سال 2009 توصیف شدند و از آن زمان تاکنون از آن ها در مطالعه پاتوفیزیولوژی بیماری های مختلف انسانی مانند التهاب روده، سلیاک و عفونت های معدی روده ای مانند هلیکوباکتر و سالمونلا، بدخیمی ها و بیماری های ژنتیک و هم چنین غربالگری های دارویی استفاده شده است.
  3. استفاده از ارگانوئیدهای اپی تلیالی درک موجود در پاتوفیزیولوژی بیماری کرون را نشان داد و در سال 2011 محققین نشان دادند که ارگانوئیدهای روده ای ناقص برای کاسپاز 8 حساسیت زیادی به نوعی مرگ سلولی پیش التهابی موسوم به نکروپتوز در سلول های پانت را نشان داد که مشخصه اصلی بیماری کرون است.
  4. مدتی بعد محققین توانستند ارگانوئیدهای روده ای را از بافت سالم و توموری تولید کنند و این امر راه را برای مطالعه تومورهای روده ای و تغییراتی که در روده اتفاق می افتد و هم چنین غربالگری داروهای ضد سرطان روده هموار کرد.
  5. تولید ارگانوئیدهای کبدی با استفاده از هپاتوسیت های انسانی و موشی موجب شده است که پلت فرم امیدوار کننده ای برای بیماری های منوژن کبدی مانند فیبروز کیستیک، بیماری کبد پلی کیستیک، سندرم آلاژیل، بیماری ویلسون و .. ایجاد شود.

هر چند ارگانوئیدهای معدی روده ای و کبدی صفراوی تنها در یک دهه اخیر تولید شده اند اما در همین مدت کوتاه به ابزاری ارزشمند در غربالگری داروها، مدل سازی بیماری ها و طب بازساختی تبدیل شده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه