تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1392
درمان ایدز با پیوند مغز استخوان

  درمان ایدز با پیوند مغز استخوان

دو بیمار HIV مثبت در آمریکا که برای درمان سرطان تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته و درمان ضد ویروسی ایدز را متوقف کرده بودند، هیچ نشانه ای از ویروس ایدز قابل تشخیص از خود نشان نداده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از مهر، پژوهشگران دانشگاه هاروارد تاکید دارند هنوز بسیار زود است که بگوییم این مردان درمان شده اند اما می گویند این نشانه خوبی است که ویروس ماه ها پس از توقف درمان دارویی، این بیماری در آنها عود نکرده است.
 
"تیموتی هنریش" و "دانیل کوریتزکه" از مرکز بریگهام هاروارد و بیمارستان زنان بوستون اعلام کردند، نمونه های خونی گرفته شده از این دو مرد در سال گذشته که به مبتلا به سرطان خون بودند، هیچ نشانه ای از ویروس HIV را در هشت ماه پس از آنکه آنها تحت  پیوند مغز استخوان برای جایگزینی سلول های خونی سالم به جای بیمار، ندارد. این مردان در آن زمان هنوز تحت درمان ضد ایدز قرار داشتند.
 
هنریخ روز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی ایدز در مالزی گفت: این بیماران هر دو درمان ضد ویروسی را متوقف کردند- یکی از آنها 15 هفته پیش و دیگری هفت هفته پیش- و هیچ نشانه ای از ویروس در آنها دیده نشده است.
 
حال این دو بیمار اکنون مطلوب گزارش شده است. درحالی که این نتایج دلگرم کننده است اما محققان تاکید دارند که نمی توان گفت این دو درمان شده اند بلکه گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
 
این دانش پژوهان هشدار می دهند ویروس HIV می تواند در عضوهای دیگر بدن از جمله کبد، طحال یا مغز پنهان شود و ماه ها بعد دوباره عود کند.
 
آزمایش های بیشتری روی سلول، پلاسما و بافت بدن این بیماران دستکم به مدت یک سال آینده می تواند به ارائه تصویر شفاف تری از تاثیر کلی پیوند بر مقاومت HIV  کمک کند.
 
پیش از این "تیموتی ری بروان" شهروند آمریکایی نخستین بیماری که گفته می شود ایدز او درمان شده، سال 2007 به خاطر ابتلا به سرطان خون، تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفت. پزشکان آلمانی او دو سال بعد از پیوند مغز استخوان اعلام کردند، این بیمار دیگر به ایدز مبتلا نیست.
 
پزشکان براون از یک اهدا کننده که به دلیل داشتن یک جهش ژنتیکی نادر در برابر ایدز مقاوم بود استفاده کردند. از این رو هیچ کس نتایج مشابهی را در درمان ایدز  با استفاده از سلول های اهدایی معمولی مانند آنچه که به این دو بیمار در بیمارستان بوستون داده شد مشاهده نکرده است.
 
محققان هاروارد می گویند اگر بیماری ویروسی عود کنند این بیماران باید درمان دارویی ضد ایدز را از سر بگیرند.
 
کوین آلبرت فراست مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات ایدز در بیانیه ای اعلام کرد نتایج به دست آمده اطلاعات جدید و مهمی را فراهم می آورد که می تواند تفکر کنونی را در مورد ایدز و ژن درمان تغییر دهد. در حالی که پیوند سلول های بنیادی یک گزینه ارزشمند برای افراد مبتلا به ایدز در مقیاس وسیع نیست به خاطر هزینه ها و پیچیدگی هایش، این موارد جدید می تواند ما را به راهبردهای جدیدی برای درمان و درنهایت حذف HIV هدایت کند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه