تاریخ انتشار: دوشنبه 07 مرداد 1398
استفاده از CRISPR برای کاهش علایم دیستروفی عضلانی در مدل موشی

  استفاده از CRISPR برای کاهش علایم دیستروفی عضلانی در مدل موشی

تیمی از محققین کانادایی و سوئدی دریافته اند که ویرایش یک ژن دخیل در تولید پروتئین ها می تواند قدرت عضلانی را در مدل های موشی دیستروفی عضلانی تقویت کند و علایم بیماری را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دیستروفی عضلانی یک بیماری ارثی است که در آن توده عضلانی تحلیل می رود و این امر منجر به ضعف و در نهایت ناتوانی می شود. پژوهشی در گذشته نشان داده است که این بیماری بدلیل موتاسیون در ژنی به نام Lama2 اتفاق می افتد. این موتاسیون مانع از تولید پروتئین های خاصی(بویژه laminin-α2) می شود که برای تکوین عضلانی حیاتی است. هم چنین موتاسیون در Lama2 موجب تخریب پوشش میلینی اعصاب نیز می شود. تاکنون، تلاش ها برای هدف قرار دادن این ژن به منظور بهبودی بیماران موفقیت آمیز نبوده است. در مطالعه ای جدید محققین سعی کرده اند از تکنیک ویرایش ژنومی CRISPR برای مقابله با دیستروفی استفاده کنند.

این مطالعه نشان داده است که یک پروتئین دیگر به نام Lama1 نیز در تولید پروتئین های دخیل در تولید و نکوین عضلانی دخیل است. اما بر خلاف Lama2، پروتئین Lama1 می تواند از طریق ویرایش ژنومی CRISPR، دستکاری شده و تولید یک پروتئین دیگر به نام laminin-α1 را افزایش دهد که این امر در تولید بافت های عضلانی دخیل است. تست تکنیک ویرایش ژنوم روی موش های مدل برای دیستروفی نتایج مثبت و امیدوار کننده ای را نشان داد. استفاده از این تکنیک موجب کاهش فیبروز و افزایش اندازه فیبرهای عضلانی شد که همین امر علایم بیماری دیستروفی را در این جانوران به میزان قابل توجهی کاهش داد. هم چنین تیمار موش هایی که پیش از این بدلیل ابتلا به دیستروفی به حالت فلجی در آمده بودند، علایم آن ها را کاهش داد و موجب شد که این جانوران سر پا ایستاده و حتی به اطراف حرکت کنند.

به عقیده محققین با رسیدن به دستاوردهای بزرگ در تست این رویکردهای درمانی در مدل های جانوری، می توان به درمان بیماری های انسانی در آینده امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه