تاریخ انتشار: شنبه 12 مرداد 1398
گلوکز وسیله ای برای ارزیابی سلامت سلولی

  گلوکز وسیله ای برای ارزیابی سلامت سلولی

یک تکنیک اسپکتروسکوپی جدید نشان می دهد که استفاده گلوکز در سلول های زنده اطلاعات ارزشمندی را در مورد وضعیت عملکردی سلول ها، بافت ها و اندام ها ارائه می دهد. تغییر در استفاده سلولی از گلوکز می تواند تغییرات در سلامتی و پیشرفت بیماری را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از HealthDay، نحوه مصرف گلوکز بوسیله سلول ها نمایان گر سلامت کلی بدن است. با این حال، ابزارهای موجود برای مونیتور کردن گلوکز تنها قادر به نشان دادن وقایع اولیه متابولیسم گلوکز مانند بازجذب گلوکز و پراکنش متابولیت های کوچک برای تولید انرژی هستند.

در مطالعه ای جدید دکتر وی مین و همکارانش در دانشگاه کلمبیا یک تکنیک تصویربرداری را ایجاد کرده اند که دینامیک متابولیک از زمانی که گلوکز مصرف می شود تا ساخت مولکول های پایین دست مانند DNA، پروتئین، لیپید و گلیکوژن را نشان می دهد. این مطالعه سیستم میکروسکوپی پیچیده و روش های محاسباتی را برای ایجاد تکنیک های تصویربرداری شیمیایی که ما را به شناخت تغییرات اولیه سلول ها رهنمون می سازد، ترکیب کرده اند. این تکنیک جدید که آن را STRIDE نامیده اند از طریق دنبال کردن گلوکز نشان دار شده با یک ایزوتوپ با ثبات غیر رادیواکتیو از هیدروژن موسوم به دوتریوم، عمل می کند. محققین گلوکز نشان دار شده با دوتریوم(D7-glucose) را به درون سلول های کشت شده وارد کردند. این گلوکز نشان دار حتی در بافت های موش هایی که با آب حاوی این گلوکز تغذیه شده بودند نیز مشاهده شد.

در سلول های زنده و در بافت های مختلف بدست آمده از موش، STRIDE به محققین اجازه داد که D7-glucose را ردیابی کنند و مولکول های خاصی که سنتز می کند مانند لیپیدها، پروتئین ها و DNA را شناسایی کنند. این تکنیک اجازه تشخیص دینامیک متابولیک این مولکول های بزرگ را در اندام های مختلف موش مانند مغز، روده، کبد و چربی می دهد.

به عقیده وحید شبستری دیگر محقق این مطالعه، ارزیابی های با رزولوشن بالا با استفاده از STRIDE گامی مهم به سمت آنالیزهای کاربردی وضعیت سلول در سلامتی و شرایط بیماری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه