تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1392
پروتئین hCNT۱ مانع از رشد سلولهای سرطانی می شود

  پروتئین hCNT۱ مانع از رشد سلولهای سرطانی می شود

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه بارسلونا کشور اسپانیا می گویند بررسی های صورت گرفته نشان داده است که پروتئین، اچ سی‌ ان تی ۱( hCNT۱ ) که تاکنون تصور می شد برای حمل بیو مولکول ها کاربرد دارد. در واقع یک پروتئین ضد سرطان در بدن است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از سایت پزشکان بدون مرز، پروتئین اچ سی ان تی ۱ ( hCNT۱ )از خانواده پروتئین های غشادار است که برای حمل نوکلئوزیدها به کار می‌ روند. به مجموعه قند پنج کربنه و باز آلی نوکلئوزید گفته می‌شود و اگر به نوکلئوزید یک گروه فسفات اضافه شود آنرا نوکلئوتید می‌ گویند. نوکلئوتید ها واحد سازنده اسیدهای نوکلئیک هستند .
این حمل کنندگان همچنین به عنوان دروازه ورودی به سلول ها برای بسیاری از داروها با کارکرد ضد سرطانی و ضد ویروسی استفاده می شوند.
مارسال پاستور محقق ارشد این پژوهش می گوید که پروتئین hCNT۱ که در بسیاری از سلول ها حضور دارد، هنگامی که فرد به سرطان مبتلا می‌ شود، از بین می‌ رود .
این محققین در تحقیقات خود که بر اساس مطالعه روی موش های آزمایشگاهی و در مورد آدنو کرسیوما (نوعی از سرطان پانکراس ) انجام شد، موفق شدند پروتئین مذکور را بار دیگر فعال کنند، به طوری که مانع از رشد سرطانی شد .
هرچند این کشف می‌ تواند راه جدیدی برای درمان سرطان باشد، اما پاستور در بیان این موضوع احتیاط به خرج داد زیرا به گفته او، سیستمی‌ که محققان از آن برای فعال کردن پروتئین استفاده کردند، بسیار تهاجمی است و بر اساس استفاده از تزریق آدنوویروس (یک نوع از ویروس) صورت گرفته است.
با این حال، استاد دانشگاه بارسلونا تصریح کرد که می توان از پروتئین اچ سی ان تی۱ به عنوان یک نشانگر زیستی‌ برای تشخیص برخی‌ از انواع تومورها استفاده کرد .
به گفته پاستور، پروتئین مذکور علاوه بر اینکه برای حمل بیوملکول ها به کار می‌ رود، خصوصیات تومورها را نیز تغییر می‌ دهد و می‌ تواند نشان دهد که دوگانگی کاربرد مذکور در پروتئین های دیگری از همین خانواده نیز رخ می دهد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه