تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مرداد 1398
یک ترکیب آنتی اکسیدان مشتق از سویا ممکن است مانع از تخریب عروقی خونی ناشی از ماری جوآنا شود

  یک ترکیب آنتی اکسیدان مشتق از سویا ممکن است مانع از تخریب عروقی خونی ناشی از ماری جوآنا شود

در تست های آزمایشگاهی، مشخص شده است که یک ترکیب موجود در سویا می تواند مانع از آسیب وارده به پوشش عروق خونی قلب و سیستم گردش خون شود و ممکن است روزی راهی را برای ممانعت از عوارض جانبی قلبی عروقی استفاده ماری جوانا به عنوان یک دارو در پزشکی ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ماری جوانا نوعی ماده مخدر غیر قانونی است که استفاده از آن به طور فزاینده ای برای اهداف دارویی و تفریحی در حال قانونی شدن است. با این حال، مطالعات متعددی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط بین دود ماری جوانا و افزایش خطر حملات و سکته قلبی است. هم چنین عوارض جانبی قلبی عروقی مانند تغییر در ضربان قلب و فشار خون نیز در مصرف این ماده وجود دارد. این در حالی است که اخیرا یک ورژن سنتتیک از ماده موثره اصلی ماری جوآنا موسوم به دلتا-9- تتراهیدروکانابینول(THC) بوسیله FDA‌مورد تایید قرار گرفته است که این عوارض را ایجاد می کند. به عقیده پزشکان استفاده از این ترکیب می تواند سرگیجه و حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد و اشتها را در برخی از افراد خاص مبتلا به سندرم نقص ایمنی افزایش دهد.

اثر THC بعد از اتصال آن به یک یا دو گیرنده کانابینوئیدی(CB1 و CB2) اتفاق می افتد که در سراسر مغز و بدن وجود دارند. در این مطالعه محققین از سلول های اندوتلیالی مشتق از سلول های بنیادی پنج فرد سالم استفاده کردند و آن ها را در معرض THC قرار دادند. نتایج نشان داد که قرار گرفتن در معرض THC التهاب و استرس اکسیداتیو را القا می کند که مشخص شده است روی پوشش داخلی عروق خونی اثر می گذارند و با ایجاد بیماری های قلبی مرتبط هستند. تکنیک های آزمایشگاهی که دستیابی گیرنده CB1 بوسیله THC را بلوک کردند، اثرات THC‌روی سلول های اندوتلیالی را خنثی کردند. تیمار با JW-1 به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان مشتق از سویا نیز اثرات قرار گرفتن در معرض THC را از بین برد.  استفاده از تکنیکی آزمایشگاهی به نام میوگرافی سیمی برای ارزیابی پاسخ شریان های موشی به THC نشان داد که JW-1 عوارض جانبی THC روی عملکرد پوشش داخلی را بلوک می کند. به عقیده محققین JW-1 می تواند در افرادی که از ماری جوآنا استفاده می کنند هم اثرات حفاظت کننده قلبی عروقی و هم اثر حفاظت کننده عصبی داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه