تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 مرداد 1398
سیستم های مبتنی بر میکروفلوئیدیک برای تشخیص و درمان سرطان

  سیستم های مبتنی بر میکروفلوئیدیک برای تشخیص و درمان سرطان

نسل جدید آزمایشگاهی پاتولوژی بر مبنای چیپ ها یا تراشه هایی استوار هستند که انقلابی در علم ایجاد کرده اند و می توان از آن ها برای تشخیص و درمان سرطان استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، این تکنولوژی موسوم به میکروفلوئیدیک، دستگاه های ارزان قیمت و قابل حملی را ایجاد می کند که نه تنها غربالگری گسترده علایم اولیه سرطان را مقدور می سازد بلکه به ایجاد درمان های شخصی برای هر فرد بیمار نیز کمک می کند. به عقیده محققین اگر ابزاری برای جداسازی اختصاصی برخی سلول های مد نظر وجود داشته باشد و بتوانیم آن ها در معرض کاندیداهای دارویی قرار دهیم می توانیم پاسخ بیماران به این داروها را پیش بینی کنیم و هم چنین می توانیم ردیابی کنیم که آیا تومورها در پاسخ به درمان تکامل می یابند یا خیر.

این سیستم میکروفلوئیدیک می تواند خون، بزاق یا ادرار را برای سلول ها، پروتئین ها یا بافت های خاصی که بوسیله تومورها ایجاد می شوند و در سراسر بدن پراکنده می شوند را مورد غربالگری قرار دهد. از آن جایی که سیگنال های زیستی یا بیومارکرهای سرطانی در جریان خون تجمع پیدا می کنند، یک بیوپسی مایع می تواند دیدگاه هایی را در مورد وضعیت ژنومیکی همه سرطان ها در بدن ارائه می کند. یکی از بزرگ ترین چالش ها تنوع سرطان است و برای بیش از 100 نوع سرطان شناخته شده مارکرهای انحصاری وجود دارد که موجب شده است آن ها به دسته های مختلفی تقسیم شوند: تجمعات سلولی(میکروامبولی های توموری موجود در گردش خون)؛ سلول های آزاد(سلول های توموری موجود در گردش خون،سلول های پیش ساز اندوتلیالی موجود در گردش خون و سلول های بنیادی سرطانی)؛ پلاکت ها و وزیکول های سلولی(اگزوزوم) و ماکرو و نانو مولکول ها(اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها).

طیف وسیعی از سیستم های میکروفلوئیدیک برای جداسازی این جمعیت های سلولی سرطانی بر مبنای بیومارکرها طراحی شده است که به عقیده محققین می توانند به تشخیص و درمان سرطان سرعت ببخشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه