تاریخ انتشار: شنبه 26 مرداد 1398
امیدوار کننده بودن استفاده از سلول های بنیادی در درمان موثر و بی خطر آتروز زانو

  امیدوار کننده بودن استفاده از سلول های بنیادی در درمان موثر و بی خطر آتروز زانو

سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان خود بیمار می تواند درمان بالقوه و جذابی برای استئوآرتریت زانو (KOA) باشد، زیرا آن ها توانایی بازسازی غضروف آسیب دیده را دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از STEMCELLPORTAL، استئوآرتریت زانو یک بیماری شایع و ناتوان کننده در افراد پیر محسوب می شود که در آن غضروف مفاصل رفته رفته دچار فرسایش می شود و این امر فرسایش استخوان زیرین را نیز در پی دارد و همین امر درد زیادی را موجب می شود. در حال حاضر، تعویض مفصل شایع ترین راه کار درمانی است.

در مطالعه ای جدید که در نوع خود اولین محسوب می شود، محققین از سلول های استرومایی مزانشیمی(MSCs) جمع آوری شده تحت بی حسی موضعی از مغز استخوان برای درمان استئوآرتریت زانو استفاده کرده اند. این مطالعه از 12 بیمار 45 تا 65 ساله استفاده کرد که از استئوآرتریت متوسط تا شدید رنج می بردند. این بیماران به سه گروه تقسیم شدند و هر کدام از آن ها دوزهای مختلفی از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از خود بیمار را دریافت کردند. در ادامه این بیماران برای بیش از 12 ماه تحت نظر بودند و مورد آنالیزهای تصویری، بیومارکری، مولکولی و ... قرار گرفتند. در انتهای ماه 12 بهبودی قابل توجهی در همه گروه های آزمایشی مشاهده شد که مهم ترین آن کاهش قابل توجه درد در آن ها و افزایش کیفیت زندگی شان بود. این مطالعه نشان داد که همه دوزهای سلولی مورد استفاده بی خطر بودند و بالاترین دوز کارایی درمانی بهتری نشان داد. علاوه بر قابلیت بازسازی و تسکین دهندگی استفاده از این سلول ها، پتانسیل ضد التهابی قابل توجهی نیز در این سلول درمانی مشاهده شد. یافته های این مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است و محققین امیدوارند که بتوانند این رویکرد را در جمعیت بزرگ تری از بیماران تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه