تاریخ انتشار: دوشنبه 17 تیر 1392
کشف شبکه ارتباطی میان سلول های بنیادی

  کشف شبکه ارتباطی میان سلول های بنیادی

دانشمندان سنگاپوری و آلمانی یک شبکه مولکولی را در سلول های بنیادی جنینی کشف کرده اند که پیام های ارتباطی سلول را برای باقی ماندن سلول در مرحله بنیادی تشکیل می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سلول های بنیادی جنینی انسان خاصیت قابل توجهی دارند و می توانند همه انواع سلول های انسانی را تشکیل دهند. دانشمندان در سراسر جهان در حال مطالعه بر روی این سلول ها می باشند تا بتواند از آنها در کاربردها ی پزشکی استفاده نمایند.علاوه بر استفاده از مسیرهای ارتباطی بسیاری از عوامل برا ی حفظ این سلول ها در مرحله بنیادی نیاز است.
ارتباط میان سلول ها مساله مهمی برای موجودات پر سلولی می باشد. مثلا در طول تکامل بافت ها در جنین و برای تشکیل اندام  خاص لازم است که سلول ها پیام هایی را دریافت کرده و به درستی به آن ها پاسخ دهند.اگر خطایی در پیام ها وجود داشته باشد سلول پاسخ متفاوتی خواهد داد و احتمال به وجود آمدن بیمارهایی نظیرسرطان وجود خواهد داشت. پیام های ارتباطی که سلول های بنیادی جنینی از آن ها استفاده می کنند .زنجیره ای از واکنش ها ی درون سلولی   به نام مسیر های extracellular regulated kinase (ERK) وجوددارد که پاسخ سلول رابه واسطه  فعالیت   اطلاعات ژنتیکی در پی دارند. دانشمندان برروی این که چگونه اطلاعات ژنتیکی در سلول فعال می شوند مطالعه نموده اند و شبکه ای از ارتباطات مولکولی را در سلول های بنیادی جنینی کشف کرده اند. آن ها نقشه واکنش هایی موسوم به کیناز (اضافه شدن فسفات) را در تمام ژنوم تعیین نموده و دریافته اند که ERK2  که در مسیر پیام رسانی  ERKقرار دارد مکان های مهمی را مورد هدف قرار می دهد از جمله ژن های خاص سلول های بنیادی.مولکول دیگری به نام  ELK1 جهت فعال کردن اطلاعات ژنتیکی با ERK2 برهمکنش می دهد. ELK1نقش متفاوتی نیز دارد. در مکان های ژنومی که توسط پیام های ERK هدف قرار داده نمی شوند، ELK1اطلاعات ژنتیکی  را خاموش می کند. بنابراین سلول در مرحله تمایز نیافته باقی می ماند. مسیرپیام رسانی ERK  از سال ها پیش شناخته شده بود اما این اولین بار است که محققان قادر به دیدن طیف کامل پاسخ ها در ژنوم سلولهای بنیادی شده اند .

درک بیولوژی سلول های بنیادی جنینی اولین مرحله برای شناخت توانایی ها  و پیش بینی این سلول ها جهت کاربردهای پزشکی در آینده است.

پایان مطلب/  

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه