تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 تیر 1392
استفاده از هیدروژل های نوین در پزشکی

  استفاده از هیدروژل های نوین در پزشکی


دانشمندان دانشگاه Akron در حال بررسی نوعی هیدروژل جدید تولید شده توسط فناوری پلیمر می باشند.این محصول دارای درصد بیشتری از آب و دارای انعطاف پذیری بیشتر و نسبت به لاستیک ها سخت تر می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از sciencedaily ; دکتر Jie Zheng استادیار شیمی و دکتر Robert Weiss در حال تحقیق و بررسی هیدروژل هایی هستند که به علت شکل خاص ژلاتینی و انعطاف پذیریشان دارای کاربرد های پزشکی از جمله  ترمیم غضروف ، ایمپلنت گذاری برای جراحی با حد اقل اثرات جانبی و نیزانتقال دارو به اندام هدف (drug delivery) می باشد.

به گفته دکتر Zheng : تمام روش های موجود برای آماده سازی وتولید شبکه هیدروژل بسیارخسته کننده و وقت گیر است.در مطالعه اخیر، این تیم تحقیقاتی موفق به ارائه یک روش ساده  و کارامد برای سنتز هیدروژل شده است. دراین روش هیدروژل ها از دو شبکه زنجیره ای پلیمری تشکیل شده اند که یکی از آنها سفت و سخت و دیگری دارای قابلیت انعطاف پذیری است.هیدروژل ساخته شده از این روش دارای قابلیت بازیافت، استحکام و سختی بسیار زیاد وخواص مکانیکی بالا می باشد و درنتیجه  محصولی بسیار کارآمدتر از هیدروژل های قبلی می باشد به طوری که می توان از آن  به عنوان جایگزین مناسب و امیدوار کننده ای برای بافت نرم تحمل کننده فشار مانند غضروف ، تاندون، عضلات و رگ های خونی استفاده کرد.

این هیدروژل جدید سنتز شده را (shape memory hydrogel) نامگذاری کرده اند. این نوع هیدروژل می تواند خم شود ، کشیده شود و یا در شکلی به صورت موقت ثابت بماند و هنگامی که در معرض یک محرک خارجی مانند دما، نور، رطوبت و با میدان مغاطیسی قرار گیرد به شکل اصلی و اولیه خود بازگردد.

این نوع هیدروژل به صورت حرارتی فعال می شود به این معنی که در هنگام حرارت تغییر شکل می دهد و با سرد شدن می تواند بدون هیچ گونه تغییری باقی بماند.به گفته دانشمندان از هیدروژل (shape memory hydrogel) می توان برای پرکردن زخم ها استفاده کرد به صورتی که هنگام قرار گرفتن در قسمت زخم با جذب مایعات بدن گسترده شده و محل زخم را پر می کند و همچنین هیدروژل های نفوذ پذیر نیز می توانند با داروهای خاص بارگذاری شوند و در بدن قرار گرفته و با تجزیه شدن و ازاد کردن دارو از منافذ آنها اثر خود را اعمال  کنند.

پایان مطلب

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه