تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 مهر 1398
روش جدیدی که از قدرت سلول های T‌ کشنده برای حمله به سلول های توموری و درمان سرطان استفاده می کند

  روش جدیدی که از قدرت سلول های T‌ کشنده برای حمله به سلول های توموری و درمان سرطان استفاده می کند

سلول های T کشنده ذاتی(iNKTs) را نیروهای ویژه سیستم ایمنی می دانند و هر چند مقادیر اندکی از این سلول ها در بدن وجود دارد اما این سلول ها در مقایسه با سایر سلول های ایمنی از قدرت بیشتری برخوردار هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جانوری، محققین UCLA نشان داده اند که می توان از قدرت iNKT برای حمله به سلول های توموری و درمان سرطان استفاده کرد. در این روش جدید، محققین رشد انواع متعدد تومورهای انسانی که به جانوران (موش) پیوند شده بودند را سرکوب کردند.

محققین بر این باورند که سلول های iNKT می توانند اسلحه ای مفید علیه سرطان باشند زیرا می توانند بسیاری از انواع سرطان ها را به طور هم زمان هدف قرار دهند و این تفاوت این سلول ها با اغلب سلول های ایمنی است که تنها می توانند در یک زمان تنها نوع ویژه ای از سلول های سرطانی را شناسایی کرده و مورد حمله قرار دهند. اغلب افراد مقادیر بسیار اندکی از سلول های iNKT را دارا هستند که این مقدار کمتر از 1/0 درصد از سلول های خونی را شامل می شود.

پیش از این دکتر یانگ و همکارانش در UCLA نشان داده بودند که بیمارانی که به طور طبیعی سطح بالاتری از سلول های iNKT دارند می توانند طول عمر بیشتری در مقایسه با افراد با سلول iNKT کمتر داشته باشند. اما در این مطالعه جدید آن ها سلول های بنیادی خون ساز بیماران را برای تبدیل شدن به سلول های iNKT و تولید بیشتر این سلول ها مهندسی ژنتیک کردند. این سلول ها موسوم به سلول های HSC-iNKT تولید شده در مدل موشی بیش از 60 درصد سلول های T را تشکیل دادند و در مطالعات روی مدل های مولتیپل میلوما و ملانوما با موفقیت رشد تومور را سرکوب کردند و موجب افزایش طول عمر جانور شدند.

به عقیده محققین این مطالعه، سلول های HSC-iNKT می توانند درمانی امیدوار کننده برای مقابله با بسیاری از انواع سرطان ها باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه