تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 تیر 1392
اولین نوزاد با روش جدید آزمایشهای لقاح مصنوعی متولد شد

  اولین نوزاد با روش جدید آزمایشهای لقاح مصنوعی متولد شد

به دنبال استفاده از تکنیک جدید کم هزینه آزمایش نقص ژنتیکی جنین که می تواند موفقیت لقاح در محیط مصنوعی (IVF) را افزایش دهد، ماه گذشته اولین نوزاد لقاح مصنوعی به عنوان یک پسر سالم متولد شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از  مهر، تولید این نوزاد پسر در ماه ژوئن صورت گرفت اما برای اولین بار امروز دوشنبه 17 تیر ماه به عنوان بخشی از یک تحقیق اعلام شد.
 
تولد این نوزاد به دنبال به کارگیری یک تکنیک جدید آزمایشی صورت گرفت که براساس اظهارات دانشمندان می تواند مفهوم نسل آینده آزمایش ژنوم را اعتبار بخشد، اگرچه باید پیش از استفاده عمومی از این سیستم آزمایشهای بالینی بیشتری انجام شود.
 
این تکنیک جدید از توالی یابی DNA کم هزینه استفاده می کند تا تمام ناهنجاریهای کروموزمی و نقصهای ژنتیکی را پیش از کاشت جنین در رحم شناسایی کند.
 
تنها 30 درصد جنینهای انتخاب شده طی فرآیند باروری در محیط مصنوعی (IVF) با موفقیت کاشته می شوند و نقصهای کروموزمی یک فاکتور مهم در نارساییها هستند.
 
روشهای آزمایشی ژنتیک دیگری طی دهه گذشته تولید شده اند اما این سیستم جدید به شکل قابل توجهی کم هزینه تر است.
 
داگان ولز از دانشگاه آکسفورد گفت: این آزمایش با هزینه ای حدود نیم تا دو سوم هزینه آزمایشهای کروموزمی امروز انجام می شود. اگر سایر آزمایشات تصادفی دیگر این فرآیند را تصدیق کند با جرأت می توان از این روش به طور وسیع برای تمام بیماران لقاح مصنوعی استفاده کرد.
 
آزمایش جنینها در IVF درحال حاضر برای زنان مسن تر استفاده می شود که بیش از سایرین در معرض خطر ناهنجاریهای کروموزومی هستند. این آزمایشها همچنین برای افرادی که سقطهای متوالی دارند نیز انجام می شود.
 
قرار است نتایج این تحقیق که دربرگیرنده نتایج آزمایشهای آزمایشگاهی روی سلولهای دارای نقص ژنتیکی نیز می شود در همایش سالانه انجمن اروپایی تولید مثل انسان و جین شناسی در لندن ارائه شود.
 
دومین زنی که تحت فرآیند همین آزمایشها قرار گرفته است به زودی نوزاد خود را به دنیا می آورد.
 
استوارت لاوری مدیر بخش IVF بیمارستان هامراسمیت در لندن گفت: تحلیل سریع حجم وسیع DNA که در این تکنیک جدید توالی یابی ژنوم استفاده می شود یک دانش شگفت انگیز است.
 
وی افزود: این تکنیک ابزار بسیار قوی برای بررسی و تشخیص نقصهای ژنتیکی پیش از کاشت است که می تواند اطمینان را ارتقا بخشد.
 
این درحالی است که الوری اضافه کرد که این روش باید یک آزمایش بالینی تصادفی باشد تا کارآمدی این رویکرد تصدیق شود.
 
ولز و تیم تحقیقاتی وی در نظر دارد از اواخر امسال از این روش به عنوان یک آزمایش بالینی تصادفی استفاده کنند.
 
لقاح در لوله آزمایش یا  IVF، روشی است که در آن سلول‌های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌ کنند و یک یا چند سلول تخم به دست آمده را پس از گذشت چند مرحله تقسیم سلولی، در رحم قرار می ‌دهند تا روند رشد جنین به طور طبیعی ادامه پیدا کند.
 
لقاح مصنوعی به روش‌های مختلفی انجام می ‌شود و تفاوت این روش‌ها به دلیل تفاوت در انجام هریک از مراحل بالا است. میزان موفقیت لقاح مصنوعی به عوامل مختلفی از جمله سن زوجین و نیز درجه سلامت تولید مثلی در آنها وابسته ‌است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه