تاریخ انتشار: شنبه 27 مهر 1398
نشان دادن مراحل اولیه تکوین جنینی در ظروف کشت

  نشان دادن مراحل اولیه تکوین جنینی در ظروف کشت

طی تکوین جنینی، سیستم عصبی مرکزی، پوست و اندام های حسی از یک صفحه سلولی موسوم به اکتودرم منشا می گیرند. در حالی که مطالعات متعددی به نحوه تشکیل این بخش ها از اکتودرم پرداخته اند اما مطالعه ای فرایند در انسان تاکنون امکان پذیر نبوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر آریه وارمفلش و همکارانش سیستمی را ایجاد کرده اند که به موجب آن انواع سلول های اصلی اکتودرم در ظروف کشت سلول و در الگویی مشابه با شرایط جنینی شکل می گیرند. این فناوری بر مبنای کنترل ژئومتری یا هندسه کلونی های سلول های بنیادی با الگوهای در مقیاس میکرو است و به محققین اجازه داده است که آنالیزهای جامعی در مورد مسیرهای پیام رسانی داشته باشند که منجر به الگودهی به اکتودرم انسانی می شوند.

سیگنال های بسیار اندکی وجود دارد که جنین برای تولید انواع گسترده سلول ها از آن ها استفاده می کند اما زمان بندی استفاده از این سلول ها و نحوه تفسیر این سیگنال ها بوسیله سلول بسیار متفاوت است. این مطالعه نشان داده است که تعادل بین دو مسیر پیام رسانی BMP و Wnt بسیار حیاتی است و هماهنگی آن ها در الگودهی اکتودرم نقش مهمی را بازی می کند. این مطالعه نشان داده است که فعالیت نسبی پیام رسانی BMP‌ و Wnt تصمیمات سلولی برای تبدیل شدن به سلول های ستیغ عصبی یا سلول های پلاکودی را تعیین می کند، این در حالی است که BMP به تنهایی موجب شروع و کنترل اندازه اکتودرم سطحی می شود و همه این فرایندها ظرف چهار روز اول تکوین جنینی اتفاق می افتد.

تاکنون مطالعه روی تمایز سلول های بنیادی انسانی به سرنوشت اکتودرمی در شرایط کشت بیشتر به تمایز این سلول ها به نوع خاصی از سلول های مشتق از اکتودرم مانند نورون ها فوکوس کرده است و این مطالعه برای اولین بار توانسته است نحوه برهمکنش سلول ها در مراحل اولیه تر تکوین جنینی را در ظروف آزمایشگاهی نشان دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه