تاریخ انتشار: شنبه 18 آبان 1398
استروژن پلیمریزه شده از سلول های سیستم عصبی حفاظت می کند

  استروژن پلیمریزه شده از سلول های سیستم عصبی حفاظت می کند

آسیب طناب نخاعی که منجر به فلجی و کاهش قدرت حرکتی می شود با همان ترومای اولیه متوقف نمی شود و گزینه های درمانی اندکی وجود دارد که مانع از تخریب بیشتر و مشکلات بیشتر شود و به نوعی می توان گفت درمانی برای این عارضه وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشگران انستیتو پلی تکنیک رنسلائر یک زیست ماده جدید و امیدوار کننده را شناسایی کرده اند که می تواند به طور هدفمند آسیب طناب نخاعی را درمان کرده و مانع از آسیب دیدگی بیشتر شود. در این پژوهش محققین نشان داده اند که چگونه استروژن به عنوان یک هورمون تولید شونده بوسیله خود بدن می توانند به یک زیست ماده با آزادسازی سازی آهسته پلیمریزه شود و برای حفاظت از سلول های سیستم عصبی استفاده شود و حتی موجب افزایش بازسازی شود.

بعد از آسیب طناب نخاعی، رادیکال های آزادی تولید می شوند که با گذشت زمان موجب افزایش آسیب دیدگی می شوند. در این میان دکتر گیلبرت و دکتر پالرمو در انستیتو پلی تکنیک رنسلائر با الهام گرفت از ذات استروژن به عنوان یک ماده حفاظت کننده عصبی، یک پلیمر را تولید کردند که می تواند بعد از ایمپلنت شدن مستقیم به طناب نخاعی، بافت آسیب دیده را هدف قرار داده و استروژن را به عنوان یک ماده درمانی به آهستگی هر چه تمام تر در این نقطه آزاد کند. این رویکرد در مقایسه با داروهایی که به طور متداول استفاده می شوند اثر درمانی دقیق تر و موثرتری دارد و مانع از ایجاد عوارض جانبی در سایر اندام ها می شود. در تست های آزمایشگاهی، تیمار نورون ها و آستروسیت ها با استروژن پلیمریزه شده مشاهده شد که استروژن نه تنها دارای اثرات حفاظت کنندگی عصبی بلکه ممکن است بازسازی را نیز افزایش دهد. این اولین بار است که محققین نشان داده اند پلی استروژن می تواند فرا رشد سلول های عصبی را بدون استفاده از فاکتورهای رشد تقویت کند. مبحث انتقال دار به طناب نخاعی آسیب دیده یک بحث واقعا چالش برانگیز است و یافتن راهکارهایی از این دست می تواند موجب افزایش امید در بیماران ضایعه نخاعی باشد که تعداد آن ها نیز کم نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه