تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آبان 1398
سیستم لنفاتیک نقش کلیدی را در بازسازی مو بازی می کند

  سیستم لنفاتیک نقش کلیدی را در بازسازی مو بازی می کند

با توجه به فرسایش دائمی که پوست در معرض آن قرار دارد، می توان آن را اندامی فعال در بازسازی و جایگزینی خودش دانست. این فرایند بوسیله مجموعه ای از سلول های بنیادی پوستی صورت می گیرد که در نیچ ها یا ریز محیط های خاصی از پوست قرار دارد. سرعت بالای بازسازی پوستی می تواند منجر به سرطان و سرطان پایین آن می تواند موجب تسریع پیری شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تاکنون محققین مطمئن نبود که آیا سلول های بنیادی خودشان به سایر سلول های بنیادی دستور می دهند که پوست جدید را تولید کنند یا عوامل دیگری در این فرایند دخیل هستند. مطالعه ای دیگر بوسیله الاین فاچز و همکارانش نشان داده اند که سلول های بنیادی می توانند واقعا روی بازسازی پوستی تاثیر گذار باشند و در این راستا یک ابزار هماهنگ سازی مولکولی را شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی از آن برای انتقال پیام در ریز محیط شان استفاده می کنند.

در این مطالعه فاچز و همکارانش یک جزء جدید از این ریز محیط را شناسایی کرده اند که یک نوع تخصص یافته از عروق به نام مویرگ های لنفی است که سلول های ایمنی را منتقل می کند و مایع و سموم اضافی را از بافت ها زهکشی می کند. این مویرگ ها شبکه ای را پیرامون نیچ سلول های بنیادی درون هر فولیکول مو شکل می دهند و بدین ترتیب نیچ های مختلف را به هم مرتبط می سازند. سلول های بنیادی فولیکول مو رفتار مویرگ های لنفی را از طریق مولکول های مترشحه کنترل می کنند که به عنوان یک سوئیچ روشن و خاموش کردن زهکشی عمل می کنند و بدین ترتیب ترکیبات مایعات کنار سلول های بنیادی را در نیچ آن ها کنترل می کنند و موجب هماهنگ سازی بازسازی بافتی می شوند. شناسایی دخالت این سیستم لنفی در این فرایند یک مفهوم جدید است که می تواند اهداف درمانی جدیدی را برای مشکلات مربوط به لنف مانند نقص در ترمیم زخم و ریختن موها معرفی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه