تاریخ انتشار: شنبه 09 آذر 1398
رویکردی جدید برای درمان لوکمیا در کودکان

  رویکردی جدید برای درمان لوکمیا در کودکان

لوکمیای لنفوبلاستیک حاد شایع ترین شکل سرطان در کودکان است که متاسفانه اغلب لاعلاج نیز می باشد. محققین سوئیسی در دانشگاه زوریخ راهی را برای متوقف کردن مکانیسم پشت پرده این نوع لوکمیا در سطح مولکولی یافته اند و به موجب آن درمان هدفمندی را ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، لوکمیای لنفوبلاستیک حاد(ALL) شکلی از سرطان خون است که در ابتدای امر کودکان و افراد جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری شامل مقادیر زیادی از سلول های پیش ساز بدخیم است که به جای سلول های سفید فرد در خون فرد تجمع پیدا می کنند. این امر اغلب منجر به تغییر در مواد ژنتیکی می شود که به صورت ادغام دو کروموزوم با یکدیگر و ایجاد ژن های غیر طبیعی است که سیستم طبیعی تکوین خون را مختل می کنند. این نوع لوکمیا بی نهایت مقاوم بوده و قابل درمان با شیمی درمانی شدید یا پیوند سلول های بنیادی نیز نمی باشد. در جست و جوی یافتن یک راهکار درمانی، محققین دانشگاه زوریخ به دلایل مولکولی این اختلال پی برده اند.

دکتر پیر بورکوئین و همکارانش پروتئینی به نام TCF-3-HLF را آنالیز کردند که مشخصا با این نوع سرطان در ارتباط است. این پروتئین به طور طبیعی وجود ندارد و تنها از طریق ادغام شدن دو کروموزوم حاوی عناصری موسوم به فاکتورهای رونویسی تولید می شود که رونویسی ژن های خاص را فعال می کنند. آنالیز نشان می دهد که پروتئین TCF-3-HLF غیر طبیعی نیز منجر به طیف کاملی از ژن ها می شود که برآیند آن منحرف شدن فرایند تولید خون است. این امر با تشکیل سلول های سفید خونی بدخیم و بروز لوکمیا همراه است. این مطالعه نشان داده است که پروتئین های غیر طبیعی تقریبا به 500 عنصر تنظیمی در مواد ژنتیکی سلول های لوکمیایی متصل می شوند و صدها ژن را به اشتباه فعال می کنند. پروتئین TCF-3-HLF به تنهایی عمل نمی کند و با کمک بیش از 100 پروتئین دیگر موجبات این بدخیم شدن را فراهم می کند. از جمله این پروتئین ها، پروتئینی به نام EP300 است که محققین نشان داده اند که می توان با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 به تصحیح این پروتئین غیر طبیعی پرداخت و با حذف این پروتئین های غیر طبیعی، کودکان مبتلا به این نوع لوکمیا را درمان کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه