تاریخ انتشار: شنبه 22 تیر 1392
تولید سلول‌های گوش داخلی با سلول‌های بنیادی جنینی

دانشمندان دانشگاه ایندیانا موفق به تبدیل سلولهای بنیادی جنینی موش به ساختارهای اصلی گوش میانی شدند.
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، این کشف به ارائه بینش‌های جدید در مورد فرآیند رشد این اندام حسی پرداخته و زمینه را برای مدلهای آزمایشگاهی بیماری، کشف داروها و درمانهای بالقوه برای فقدان شنوایی و اختلالات تعادلی آماده خواهد کرد.

این محققان با استفاده از یک شیوه کشت سلولی سه بعدی توانستند سلولهای بنیادی را به سلول‌های اپیتلیوم حسی گوش میانی تبدیل کنند که حاوی سلولهای مو، سلولهای پشتیبان و نورون‌ها بوده و صدا، حرکات سر و گرانش را شناسایی می‌کنند.

تلاشهای قبلی برای پرورش سلولهای موی گوش داخلی در سیستمهای کشت سلول استاندارد تا حدی ضعیف عمل کرده چرا که نشانه‌های لازم برای رشد گروههای سلول مو در ظرف مسطح کشت سلولی وجود نداشت؛ اما اکنون محققان نشان داده‌اند که این سلولها باید به صورت متراکم در یک محیط کشت تخصصی معلق بماند که محیطی مشابه بدن را در زمان رشد اولیه اندام فراهم می‌کند.

این محققان با کاربرد با زمان‌بندی دقیق از چند مولکول کوچک به تقلید از فرآیند رشد اولیه پرداخته اند که باعث تمایز سلولهای بنیادی از یک مرحله به مرحله دیگر به شکل پیش‌سازهای گوش داخلی شد.

تعلیق سه بعدی همچنین نشانه‌های مکانیکی مهمی مانند تنش ناشی از کشش سلولها روی یکدیگر ارائه کرده است.

به گفته محققان، هنوز به پژوهش های بیشتری برای تعیین چگونگی تولید سلولهای گوش داخلی دخیل در حس شنوایی و چگونگی اعمال این فرآیندها برای ساخت سلولهای گوش داخلی انسان نیاز است.

این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.