تاریخ انتشار: یکشنبه 23 تیر 1392
ويروس ايدز دو بيماري‌ ژنتيكي را درمان مي كند

  ويروس ايدز دو بيماري‌ ژنتيكي را درمان مي كند

محققان موسسه درمان ژنتيكي سن رافائل واقع در ايتاليا به تازگي دريافتند كه ويروسي كه موجب بروز بيماري ايدز مي‌شود، توانايي درمان دونوع بيماري ژنتيكي را دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، پايگاه ساينس نوشت: محققان توانستند با استفاده از ويروس HIV، دونوع بيماري ژنتيكي موسوم به لوكوديستروفي و سندروم ويسكات آلدريچ را در ۶ كودك درمان كنند. 
اين نوع درمان با استفاده از ويروس HIV كاملاً ايمن است . 
محققان در اين تحقيق ۶ كودك داوطلب را از سه سال قبل با استفاده از اين ويروس تحت درمان قرار دادند و درحال حاضر وضعيت آن‌ها كاملاً رضايت‌بخش است. 
ايده استفاده از ويروس HIV براي درمان اين بيماري‌هاي ژنتيكي در سال ۱۹۹۶ مطرح شد. 
هر دو اين بيماري ها به دليل يك اختلال ژنتيكي بروز مي كند و در آن ميزان يك پروتئين حياتي در سنين كودكي كاهش چشمگير پيدا مي كند. 
در بيماري لوكو ديستروفي، سيستم عصبي بيمار تحت تاثير قرار مي‌گيرد و با گذشت زمان توانايي‌ تشخيصي و برخي قابليت‌هاي ذهني بيمار از بين مي‌رود. 
پس از سال‌ها تحقيق در لابراتوار، محققان ايتاليايي روشي را يافتند كه در آن مي‌توانند اين اختلال ژنتيكي را با استفاده از سلول‌هاي بنيادين مغز استخوان بيمار درمان كنند. 
در اين روش ساختار ژنتيكي سلول‌هاي بنيادين با استفاده از ويروس HIV اصلاح شده است و مجددا به بدن بيمار تزريق مي‌شود تا پروتئين‌هاي لازم را به اندام‌هاي مختلف برساند. 
به گزارش ایرنا، در سندروم ويسكات آلدريچ، سيستم ايمني بدن تضعيف و بيمار مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها و سرطان مي‌شود. در اين بيماري سلول‌هاي خون مستقيما تحت تاثير قرار مي‌گيرد. براي درمان اين بيماري نيز با استفاده از روش مشابهي، سلول‌هاي بنيادين اصلاح شده به بدن بيمار وارد مي شود و عملكرد سيستم ايمني وي را تصحيح مي‌كند.
در اين پروژه تحقيقاتي بيش از ۷۰ نفر از محققان برجسته شركت داشتند و ۱۶ بيمار مورد درمان قرار گرفتند. البته تنها ۶ نفر از اين بيماران به مدت كافي تحت درمان بوده‌اند و نتايج تحقيق نيز به وضعيت همين ۶ نفر اشاره دارد. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه